المحتوى الرئيسى

ازاي تزودي قدرة جسمك على التحمل بشكل طبيعي من خلال الاكل - بنات حوا

01/30 22:50

هل بتعاني من انخفاض طاقتك خلال فترة النهار؟ هل انتاجيتك بتنخفض؟ هل بتحسي بضيق في التنفس والتعب بسرعة؟ ممكن تكوني بتاكلي كويس ، ولكن نوع وكمية الاطعمة اللي بتاكليها بتلعب دور في زيادة قدرتك على التحمل ، كل الاطعمة تقريبا بتوفر الطاقة للجسم ، ولكن بعض العناصر الغذائية بتساعد على بناء القدرة على التحمل بشكل طبيعي عشان تساعدك تبقي نشيطة واكتر انتاجية ، والنهاردة من خلال المقال بتاعنا هنشارك معاكم قايمة اطعمة لزيادة طاقة الجسم والقدرة على التحمل.

اطعمة لزيادة طاقة الجسم والقدرة على التحمل:

المغنيسيوم الموجود في الموز بيساعد على تعزيز عملية التمثيل الغذائي وهو مصدر طاقة فعال وبيزود قدرة الجسم على التحمل ، واظهرت الدراسات ان اكل الموز كمصدر للكربوهيدرات للاشخاص اللي بيمارسوا ركوب الدراجات هيساعد على زيادة قدرتهم على التحمل.

اطعمة لزيادة طاقة الجسم
اطعمة لزيادة طاقة الجسم

المكسرات تعتبر غذاء سريع للطاقة ، حفنة من المكسرات هي مصدر قوي للبروتينات, المركبات النشطة بيولوجيا, الاحماض الدهنية المتعددة غير المشبعة ، وبالتالي هي وجبة خفيفة صحية لبناء قدرة الجسم على التحمل.

المكسرات غنية بأحماض اوميجا 3 الدهنية اللي بتساعد على بناء القدرة على التحمل وزيادة تدفق الدم للعضلات العاملة ، احماض الاوميجا 3 كمان تعتبر مكمل للطاقة (مواد بتزود من الاداء الرياضي) لتحسين صحة العضلات وطاقتها للتمرين بشكل اكتر كفاءة.

اطعمة لزيادة طاقة الجسم

الكربوهيدرات تعتبر مصدر اساسي للطاقة للحفاظ على نشاطك طول اليوم ، 100 جرام من الارز البني بيحتوي تقريبا على 112 سعر حراري من الطاقة ، 2 جرام من الالياف ، 2 جرام من البروتين مع الفيتامينات والمعادن الاساسية.

الارز البني اقل في النشا واعلى في الالياف مقارنة بالارز الابيض ، وبالتالي بياخد وقت اطول في الهضم ، وده هيساعد في الحفاظ على معدتك مليانة لفترة اطول ، وبينشط الجسم ، وبيساعد في الحفاظ على مستويات القدرة على التحمل ، وبشكل عام الاطعمة عالية الكربوهيدرات زي الارز بتساعد على استرخاء العضلات والانسجة وتعافي الجسم من التعب بعد التمارين الشاقة.

اطعمة لزيادة طاقة الجسم

الاسماك الدهنية تعتبر من الاطعمة المغذية جدا ومصدر جيد للبروتينات والفيتامينات والمعادن واحماض اوميجا 3 الدهنية ، 100 جرام من السلمون بتحتوي تقريبا على 142 سعرة حرارة من الطاقة ، 20 جرام من البروتين واحماض اوميجا 3 الدهنية والفيتامينات.

واظهرت الدراسات ان انخفاض مستوى احماض اوميجا 3 الدهنية ممكن يأدي للتعب المزمن ويقلل المناعة ، السلمون بيحتوي على 3 ملجم من فيتامين ب 12 ، والتونة بتحتوي على 2 ملجم من فيتامين ب 12 ، وفيتامين ب 12 بيساعد على استقلاب الطاقة ، وبيقلل من التعب ، وبيزود القدرة على التحمل.

اطعمة لزيادة طاقة الجسم

البيض يعبتر من اكتر الاطعمة المغذية ومصدر رائع للبروتين ، وغني بالفيتامينات والمعادن ومضادات الاكسدة ، والاطعمة الغنية بالبروتين بشكل عام بتساعد على بناء القدرة على التحمل ، والحفاظ على توازن الطاقة الايجابي ، وتحسين القدرة على التحمل ، واستعادة تشكيل البروتين العضلي والتعافي بعد التمرين ، والبيض بيحتوي على حمض اميني بيساعد في عملية التمثيل الغذائي للطاقة وتخليق البروتين.

اطعمة لزيادة طاقة الجسم

الفراخ مصدر ممتاز للبروتين الخالي من الدهون ، الفرحة الكاملة منزوعة الجلد بتحتوي على حوالي 19 جم من البروتين ، 110 سعرة حرارية من الطاقة ، والاطعمة الغنية بالبروتين بتساعد على الاحساس بالشبع ، وده هيأدي لانخفاض تناول السعرات الحرارية والكربوهيدرات ، وبيساعد في بناء القدرة على التحمل وزيادة الطاقة ، وزيادة القدرة على التحمل عند الرياضيين.

واظهرت الدراسات ان الفراخ ممكن تساعد على تحسين الصحة ، التمثيل الغذائي ، اداء التمرينات ، بالاضافة لتوفير الراحة بعد المجهود.

اطعمة لزيادة طاقة الجسم

البنجر من الخضروات قليلة السعرات الحرارية ، وبتساعد على زيادة القدرة على التحمل والطاقة ، البنجر بيحتوي على مستويات عالية من النترات غير العضوية اللي بتزود من تركيز حمض النيتريك في الدم لتوفير القدرة على التحمل وبناء القدرة على التحمل.

البنجر بيحتوي كمان على نسبة عالية من السكريات الطبيعية ، اللي ممكن تساعد على امدادك بالطاقة طول اليوم ، عشان كده بننصحك تبدأي يومك بكوباية من عصير البنجر لدعم اسلوب حياة صحي ونشيط.

يعتبر مصدر للبروتين ، وبيوفر الطاقة وبيخليكي تحسي بالشبع طول اليوم ، 100 جرام من العدس بيحتوي على 116 سعرة حرارية من الطاقة ، 20 جرام من الكربوهيدرات ، 8 جرام من الالياف ، والدراسات اظهرت ان العدس بيأخر افراغ المعدة ، وبيطول من امداد الطاقة ، وبيحسن الشبع.

الذرة وجبة خفيفة منخفضة السعرات الحرارية وبتمد الجسم بطاقة عالية ، الذرة او الفشار غني بالالياف ، عشان كده بتساعد في تحسين الاحساس بالشبع وزيادة الطاقة ، مع انخفاض محتوى الكربوهيدرات.

البذور زي بذور القرع, بذور الكتان, بذور الشيا هي مصدر سريع للطاقة ، البذور غنية بأحماض اوميجا 3 الدهنية اللي بتساعد على تقليل التعب ، واظهرت الدراسات ان انخفاض مستوى احماض اوميجا 3 الدهنية بيأدي للتعب المزمن ، عشان كده بننصحك تدخلي البذور في حبوب الفطار بتاعتك او تاكليها كوجبة خفيفة للمساعدة في تعزيز طاقتك كل يوم.

هي فاكهة غنية بالسكريات الطبيعية ، وده بيخليها الاختيار المثالي لزيادة الطاقة ، 100 جرام من الفراولة بيحتوي على 32 سعرة حرارية من الطاقة ، 2 جرام من الالياف ، 7 جرام من الكربوهيدرات ، 5 جرام من السكر الطبيعي ، الفراولة بتحتوي كمان على فيتامين سي اللي بيساعد على زيادة القدرة على التحمل وتقليل التعب الجسدي.

فول الصويا يعتبر اغنى مصدر للبروتينات النباتية وواحد من افضل الاطعمة لزيادة القدرة على التحمل ، فهو غني بالالياف والفيتامينات والمعادن غير القابلة للذوبان.

واظهرت الابحاث ان فول الصويا ممكن انه يساعد على زيادة قوة العضلات وزيادة القدرة على التحمل للحفاظ على نشاطك البدني لفترة اطول.

27- ادامامي (فول الصويا الاخضر):

أهم أخبار مرأة

Comments

عاجل