المحتوى الرئيسى

10 نصايح للتخلص من تورم الساقين جسمك هيشكرك عليها - بنات حوا

12/01 03:20

كتير من النساء بيعانوا من مشكلة تورم الساقين والقدمين ، والتورم ده ممكن يظهر في الغالب بعد الوقفة او القعدة فترة طويلة ، ولكن في بعض الاحيان كمان ممكن يكون علامة على ضعف الدورة الدموية او مشاكل صحية تانية ، ولو اتكررت الحالة دي يبقى ضروري استشارة دكتور متخصص ، والنهاردة من خلال موضوعنا في بنات حوا هنشارك معاكم نصايح للتخلص من تورم الساقين.

نصايح للتخلص من تورم الساقين:

حسب الخبراء والمتخصصين ، بينصحوا بممارسة الرياضة 30 دقيقة على الاقل يوميا ، ده مش هيحافظ على لياقتنا ورشاقنا بس ، ولكن كمان هيحسن تدفق الدم في الجسم ، الانشطة زي الجري او المشي ممكن انها تساعد على تعزيز الدورة الدموية ، حاولي دمج التمارين في روتينك اليومي.

نصايح للتخلص من تورم الساقين
نصايح للتخلص من تورم الساقين

عنصر اساسي تاني ضروري تعمليه قبل التمرين وبعده وهو التمدد ، تمارين التمدد بتزود من مرونة الجسم وبتحسن اداء الانشطة البدنية وبتساهم في زيادة تدفق الدم لانسجتك واعضائك.

نصايح للتخلص من تورم الساقين

3- اشربي شاي او عصير:

اشربي الشاي الاسود او الاخضر ، المشروب ده هو اكتر من مشروب ممكن يدفيكي ، لكن هو بيحتوي على مضادات الاكسدة اللي بتساعد على تحسين تدفق الدم ، عشان كده بننصحك تشربي كوباية شاي قبل الجري الصبح.

عصير البنجر: العصير ده بيحتوي على مزيج من الفيتامينات, المعادن, مضادات الاكسدة ، وده بيخليه مشروب مناسب تبدأي بيه يومك ، وشربه بانتظام ممكن انه يساعد على تقليل ضغط الدم وبالتالي تقليل اي آثار جانبية مرتبطة بالحالة دي.

عصير الرمان: غني بمضادات الاكسدة وبيعزز من تدفق الدم ، وغني بفيتامين سي اللي بيساعد نظام الدورة الدموية عن طريق تقوية الاوعية الدموية.

نصايح للتخلص من تورم الساقين

4- استخدمي الفرشة الجافة على الساقين:

التدليك الجاف او المعروف بتكنيك الايورفيدا ، بتساعد على زيادة الدورة الدموية والتصريف اللمفاوي ، ولما التكنيك ده يتعمل بشكل صح ، بيسرع من عملية ضخ الدم وده بيساعد على تمرير اللمف خلال الجسم وازالة السموم ومسببات الامراض.

اول حاجة عملية رفع الرجل بتساعد في تدفق الدم الطبيعي ، ونتيجة لده هيقل الالتهاب لانه مش هيبقى في تورم للساقين والقدمين ، بالاضافة كمان انه هيساعد في التخلص من توتر وتشنج الساقين والقدمين وهيخفف الالم.

– اولا ماتبقيش لابسة حاجة في رجلك.

– نامي على ضهرك على السرير او الكنبة او على الارض ، واتأكدي ان في مساحة كافية عشان تمدي رجلك ، لو نايمة على الارض تقدري ترفعي رجليكي على الحيطة بزاوية 90 درجة ، اما بالنسبة للسرير او الكنبة ، حطي تحتك مخدة عشان تخلي القدمين مرفوعين فوق مستوى القلب.

– ارفعي رجلك لمدة 20 دقيقة ، وكرري نفس الحركة كل ما يبقى عندك وقت فاضي خلال اليوم ، وتقدري تعملي حاجات وانتي في الوضع ده زي مثلا تقري الرسايل بتاعتك على الموبايل, تقري كتاب, او حتى تاخدي غفوة صغيرة لو حاسه انك مرتاحة بشكل كافي.

ممكن يبقى واحد من اسباب تورم القدمين وبالتالي الساقين ، هو الاختيار السيء للاحذية ، على رغم من اناقة الاحذية اللي بكعب عالي او المدببة الا انها متعبة للجسم ، بالاضافة كمان انك لازم تنتبهي لمقاس الشوز ، لو المقاس مش مناسب ممكن يسبب لك مشاكل كتير ، ولكن ما تقلقيش ده مش معناه انك مش هتلبسي كعب عالي خالص ، ولكن تقدري تلبسيه بس اتأكدي من عدم لبسه فترة طويلة وحاولي تدوري على بدايل مريحة اكتر زي الاحذية اللي كعبها عريض لانها هتوفرلك دعم وتوازن افضل او احذية رياضية.

تمارين سهلة تقدري تعمليها في البيت:

قبل ما تقومي من السرير:

1- تمرين الكاحل: اثناء وانتي نايمة على ضهرك مع تمدد الساقين ، اتني القدم بحيث تحركي صوابع القدمين لفوق وتحت ، كرري التمرين 10 مرات على الاقل.

2- تني الركبة: بعد ما تخلصي اول تمرين ، مع الحفاظ على تمدد الساقين ، حركي ركبتك لصدرك وبعدين رجعيها تاني لوضعها الطبيعي ، كرري الحركة 10 مرات لكل رجل.

3- رفع الساق: وانتي لسه نايمة على ضهرك ، اتني ركبة واحدة مع القدم بقوة على سطح مستوي ، وارفعي رجلك التانية لفوق من غيرما تتنيها ، بحيث تبقى الركبتين على نفس المستوى ، اعملي الحركة 10 مرات لكل رجل.

لو قعدة فترة طويلة على مكتبك ، حطي في اعتبارك طريقة القعدة بتاعتك ، اتجنبي عقد الساقين لفترة طويلة اوي ، ولما تاخدي فترة راحة في النص حاولي تعملي التمارين دي.

1- تمرين رفع الكعب: اقفي ورا كرسي وامسكيه بايديكي الاتنين ، وارفعي كعبك من على الارض ببطء بحيث تقفي على اطراف صوابعك ، وبعدها نزلي الكعبين لحد ما يلمسوا الارض ، كرري التمرين 10 مرات.

2- رفع الرجل: اثناء وانتي ماسكة الكرسي بنفس طريقة التمرين اللي فوق ، خلي رجل ثابتة على الارض وارفعي التانية ، اثبتي على الوضع ده لمدة 15 ثانية ، وكرري مع الرجل التانية ، وحاولي تزودي الوقت اللي بتثبتي فيه على الوضع ده بالتدريج.

أهم أخبار مرأة

Comments

عاجل