المحتوى الرئيسى

أسرة «علاء» ضحية حادث دهس ميدان الرماية: المتهم كان سكران (فيديو وصور) | المصري اليوم

12/01 02:45

الأم لا تكف عن البكاء، والأب ينام فى القبر أحيانًا، الحزن لا يفارقهما، يقولان: «الضنا والسند راح مننا، ولد على 3 بنات كان كل حياتهن»، يتذكران تفاصيل مصرع ابنهما «علاء»، و3 من أصدقائه بميدان الرماية فى الهرم بالجيزة، إثر دهس موظف بإحدى الشركات لهم أثناء قيادته بسرعة جنونية تحت تأثير مٌسكر، «خد حكم غيابى حبس 5 سنوات، وهارب لحد دلوقتى».. من بين دموعهما يطالبان بـ«القبض عليه، علشان نار قلبنا تهدى».

«علاء» مكالمته الأخيرة لأمه كان يودعها ويقول لها: «سامحينى يا أمى، ودعواتك لىّ»، وهى ترد عليه: «يا حبيبى، هو اللى زيك فين؟.. تبكى وهى تستذكر أن ابنها صاحب الـ20 ربيعًا: كان بيشتغل وبيساعد أبوه فى مصاريف البيت، لأنه مركب شرائح ومسامير فى رجليه».

الأم تلقت اتصالاً تفاصيله لا تمحوها ذاكرتها أبدًا: «ابنك الله يرحمه هو و3 أصحابه، سواق ضربهم بعربيته وهما واقفين فوق الرصيف»، من هول الصدمة ردت على المتصل: «مش ممكن يكون ابنى (علاء) فيهم، دا لسة مكلمنى حالاً»، حتى إنها رأت «فلذة الكبد» مسجى أمامها على «تروللى» بالمستشفى، فصدقت ما تلقته من فاجعة، وفق كلامها: «كان ملاكًا نائمًا، يبتسم بفرح، كأنه عارف مصيره ورضا ربنا عليه».

حادث الدائري .. تفريغ الكاميرات وسماع شهود العيان بعد دهس 12 سيارة ودهس 8 أشخاص

قرارات النيابة في دهس ملاكي لطفل يلهو بدراجة بحلوان

عقب دهس مواطن على الرصيف ..«الداخلية» تكشف تفاصيل «سباق سيارات» القاهرة الجديدة

حسرةً انتابت أم «علاء»، بعد إخلاء سبيل المتهم بكفالة 5 آلاف جنيه، تقول إنها تثق فى جهات التحقيق وتطالب بسرعة القبض عليه بعد صدور حكم غيابى بحبسه 5 سنوات، تردد: «نفسى قلبى ناره تهدى شوية».

أهم أخبار الوسيط

Comments

عاجل