المحتوى الرئيسى

«الرحمة فوق العدل.. سيبوا الناس تسترزق» عمرو اديب يفتح النار على المحليات (فيديو) | المصري اليوم

10/04 03:07

علق الإعلامي عمرو أديب، على تقريرًا بشأن السيارات التي تحولت لمشروعات تجارية لبيع المشروبات الساخنة كالقهوة والشاي وغيرها من المشروبات السريعة التي تقدم في الطرق، معلقا «سيبوهم يشتغلوا، أنا عارف انه غلط لكن إحنا في وضع صعب.. خلى الناس تسترزق».

عمرو أديب لرئيس رابطة تجار السيارات: «بتكسبوا بقالكوا 20 سنة هتقفلوا عشان سنة»

عمرو أديب لجمهوره: أنا مش منفصل عن الواقع ومعاكم

عمرو أديب: اللي عنده غاز ملك.. وأردوغان هيتجنن إن المياه بتاعته مفيهاش غاز

تفاصيل خطيرة.. عمرو أديب: غواصة يوم القيامة تطلق النووي على بعد 1000 كيلو

وأضاف «اديب»خلال تقديمه لبرنامج «الحكاية»، المذاع عبر فضائية «MBCمصر»، مناشدا الرف في التعامل مع أصحاب تلك السيارات «المحليات»، وخاصة قرروا أنهم يكسبون رزقهم من لقمة الحلال، قائلًا: «الرحمة فوق العدل، المحليات مش محبكاها وماشيين بالعدل جامد يعني، في ناس عاملة البدع ومحدش بيقول لها أنتم فين».

وأردف، إن مطالبة البعض بجمع أصحاب تلك السيارات في منطقة واحدة، لا يمكن تنفيذها على أرض الواقع؛ لأن تلك السيارات متواجدة في أماكن مختلفة في الطرق، مناشدًا تركهم يعملون في تلك الأيام، إلى أن يتم التوصل لحل وإصدار تراخيص لهم، معلقا «خفوا على الناس غرامات ومخالفات سيبوا يروح باللى بيسترزق بيه ول اليوم».

وأشار إلى وجود من لديهم عزيمة ورغبة في عمل باب رزق حلال «مش عايزين يشتغلوا شمال وهم من اهل اليمين»، لافتا إلى أن زبائن تلك السيارات عاوزة تشرب كوب قهوة رخيصة شوية، بلاش تحبكوها على الشباب دي، سبيوهم ياكلوا عيش ولما تفرج يحلها ربنا، مش هما دول اللي بيبوظوا البيئة والمحليات»

أهم أخبار الوسيط

Comments

عاجل