المحتوى الرئيسى

8 علامات تحذيرية جسمك بيقولهالك المفروض متتجاهليهاش - بنات حوا

05/25 04:35

اجسامنا بتنبهنا لحاجات كتير بطرق مختلفة ، لكن احنا مش دايما بنسمع لجسمنا ، الحقيقة اننا نقدر نتواصل مع اجسامنا ، اللي في اوقات كتير بيتكلم معانا من خلال تغييرات مختلفة بتحصل فيه ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على علامات تحذيرية من جسمك ورسايل بيبعتهالك المفروض انك متتجاهليهاش ابدا.

لون الجلد المصفر ، اللي بينتج في الغالب من مشاكل اليرقان والكبد ، وده اللي بيأدي للحالة دي للجلد ، لانها بتخلي الجسم فيه مستويات عالية من البيليروبين (صبغة صفراوية) بيكون مستحيل على جسمك التخلص منها ، ونتيجة لده ، الجلد وبياض العين بياخدوا مسحة صفرا.

علامات تحذيرية من جسمك
علامات تحذيرية من جسمك

2- بقع بيضا على الضوافر:

7- حلقة حول قرنية العين:

لو دققتي النظر على قرنية عينك ولاحظتي وجود حلقة زرقا, رمادية, او بيضا حواليها ، ده معناه ان عندك رواسب من الدهون في جسمك ، المستويات العالية من الكوليسترول بتخلي الحلقات دي تظهر مباشرة على عينيك ، وفي النهاية تقريبا كل الاشخاص هيصابوا بيها مع التقدم في السن ، ولكن مع ذلك لو لاحظتي ظهورها في سن صغير ، ده معناه ان في مشكلة ، وضروري تروحي لدكتور متخصص.

8- بقع حمرا غامقة على اللسان:

اللسان الاحمر مش بس علامة على العدوى ، ولكن ايضا علامة لحب الشباب ونقص الفيتامينات ، وسبب تاني محتمل وهو الحمى القرمزية ، واللي ممكن تخلي اللسان لونه شاحب ولكن مع ظهور بقع حمرا غامقة ، بالاضافة ، ممكن الهربس الفموي كمان يأدي لظهور البقع الحمرا.

التنفس الصح.. اعرفي إيه ممكن يحصل لو اتنفستي من فمك بدل أنفك؟

أهم أخبار مرأة

Comments

عاجل