المحتوى الرئيسى

طريقة عمل كريم بروليه Crème Brulee - بنات حوا

05/24 06:40

لو بتدوري على افضل طريقة لعمل كريم بروليه وتطلع معاكي مثالية ، تابعي معانا في السطور الجاية خطوة بخطوة طريقة عمل كريم بورليه غني ودسم.

الكمية دي تكفي 6 افراد.

2 كوباية كريمة تقيلة Heavy cream.

– 10 معالق كبار سكر. متقسمين.

– 1 معلقة صغيرة فانيليا سايلة.

– 4 صفار بيضات كبار.

– ½ معلقة صغيرة فانيليا سايلة.

– ¼ معلقة صغيرة ملح.

4 معالق كبار سكر, 2 معلقة صغيرة لكل قالب.

طريقة عمل كريم بروليه
طريقة عمل كريم بروليه

1- سخني الفرن على درجة حرارة 164 درجة مئوية مع وضع رف الفرن في النص ، ورصي 6 قوالب في صينية وسيبيها على جنب.

الكاستر ممكن يتحول من الطبخ المثالي لطبخ زيادة عن اللزوم في لحظة ، وعشان تتأكدي ان الكاستر يطبخ ببطء وبشكل متساوي ، اطبخيه في حمام ماية سخنة.

املي القوالب بالكاستر ، وحطيها جوه صينية ، بعدها املي الصينية ماية سخنة لحد 2/3 طول جوانب القوالب بتاعتك ، وبعدها دخلي الصينية الفرن ، لو مشيتي على الخطوات دي الكاستر هيطلع معاكي ناعم وكريمي.

ولكن بما ان الافران المختلفة فممكن النتيجة تختلف معاكي حتى لو مشيتي على الخطوات اللي قولناها ، هنقولك حاجات تانية تعمليها عشان يطلع معاكي مظبوط.

ممكن تعملي ثقوب صغيرة في قطعة ورق الومنيوم عشان تسمحي للبخار بالخروج ، وغطي بيها الصينية ، ده بيساعد في التحكم في درجة الحرارة وبالتالي تناسق الكاستر.

وعشان تمنعي الكاستر يسخن بسرعة اوي من تحت لفوق ، حطي القوالب فوق فوطة مطبخ في حمام الماية ، ده هيمنع القوالب انها تطفو فوق الماية.

حاجة مهمة لازم تحطيها في اعتبارك عشان الكاستر يبقى ناعم ومثالي ، بعد خفق الكريمة والبيض مع بعض ، هيتكون رغوة بسيطة على السطح ، لو ما شلتيش الرغوة دي ، بمجرد ما الكاستر يستوي الفقاعات دي كلها هتنفجر وهتخلي سطح الكاستر ملمسه مش متساوي ، عشان كده لازم تشيلي الرغوة من فوق الكاستر بعد ما تصفي الخليط وقبل ما تصبيه في القوالب.

عشان تعرفي الكاستر استوى كويس ولا لا ، لما تخبطي عليه من الجنب ويتهز كله اهتزاز زي بعض ، لو الجوانب بس اللي اتهزت والمركز بتاعه انكمش شوية ، كده معناه انه لسه مش جاهز ومش مستوي كويس لسه ، كمان لما تلمسي الكاستر من النص بالراحة المفروض ينزل لتحت شوية وصوباعك يبقى نضيف ميطلعش فيه كاستر ، ولونه المفروض يبقى متجانس من غير اي بقع بنية والسطح بتاعه يبقى بيلمع.

ممكن تخزني الكاستر غير المطبوخ في التلاجة بعد ما تغطيه لمدة 5 ايام قبل خبزه في الفرن ، وممكن تخزنيه في التلاجة بعد الخبز متغطي لمدة 4 ايام ، ووقت التقديم طلعيه واعملي عليه طبقة السكر ، لكن بمجرد ما تعملي السكر لازم تقدميه على طول بعدها في خلال 20 دقيقة بالكتير ، لانه لو فضل فترة طويلة السكر هيمتص رطوبة والطبقة المقرمشة هتطرى.

بمجرد ما تخبزي الكاستر وتبرديه ، هيجي وقت خطوة السكر ، اللي بيكون برش كمية من السكر على وش الكاستر واستخدام شعلة لاذابة السكر لحد ما يتحول للون البني ويكون قشرة صلبة وهشة.

ماتحطيش كمية سكر كبيرة ، لان القشرة هتبدأ تتحرق قبل ما السكر يدوب بالتساوي ، عشان كده رشة بسيطة من السكر هيدوب بسهولة وبالتساوي وهيديكي نتيجة مثالية.

كل اللي هتعمليه رشي السكر على وش الكاستر ، حوالي 1 معلقة صغيرة من السكر الحبيبي ولفي قالب الكاستر وانتي بترشي السكر عشان يغطي السطح بالتساوي.

شغلي الشعلة وخليها بعيد عن سطح السكر بحوالي 4 بوصات ، وشغلي الشغلة وابدأي احرقي السكر باستخدام حركة دائرية ، وحركي الشعلة على السطح ، في البداية السكر هيبدأ يتكتل ، وبعدها هيتجمد لقشرة سكر صلبة وهشة ، وحافظي على لون السكر دهبي فاتح ، لان كل ما حرقتي السكر اللون هيغمق وطعمه هيبقى مر ، لو مش متوفر عندك شعلة لحرق السكر ممكن تحطيه في الفرن تحت الشواية ولكن طبعا استخدام السعلى هتديكي نتيجة افضل.

بعدها رشي معلقة تانية صغيرة سكر ، وكرري نفس الخطوة اللي فاتت تاني.

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل