المحتوى الرئيسى

عمرو أديب: لم تعد قط مستحقات أحد في قضايا غسيل الأموال - E3lam.Com

05/15 11:14

قال الإعلامي عمرو أديب، أنه في قضايا غسيل الأموال لم تعد قط مستحقات أحد من المنصوب عليهم على مدار 50 عامًا من ظهور تلك الطريقة في النصب.

استنكر “أديب” في حلقة مساء السبت من برنامج “الحكاية” المذاع على قناة “mbc مصر”، وقوع الناس في مثل تلك الحيل للنصب على الرغم من عدم التجديد فيها، بل يلجأ النصابون إلى نفس الادعاءات كل مرة.

قال الإعلامي: “هل في حد ممكن يتنصب عليه بنفس الطريقة 50 سنة ورا بعض؟ 50 سنة يا مصريين نفس الحكاية بنفس الطريقة بنفس الأسلوب هل ده معقول؟ وبعدين مش مثلًا حاجة مش في السر ومش معروفة أو أرقامها قليلة؟ احنا بنتكلم عن مليارات تبخرت وتمضي الأمور بنفس الطريقة”.

أردف: “واحد يجي يقولك هديك الطاق أربعة وخمسة وستة، هل ده أمر ممكن حد يصدقه؟ هل ده شيء ممكن حد يستوعبه؟ والناس كلها ترى كيف يتم النصب عليا ولا تعود الأموال ولم تعد أموال أحد في قضية غسيل أموال واحدة، ولا حلل ولا أروانات بلاستيك، كلها فلوس لا أحد يعلم أين ذهبت الأموال”.

استطرد قائلًا: “يعني الراجل اللي لم الفلوس دي وداها فين؟ راحت فين؟ فهمنا أنه أخد 300 مليون، اديتكم منها 50 مليون شبرأة، فالناس تروح تبيع أرضها وبهايمها وتروح تديهم ليه، صرف 50 مليون راحت فين الـ250 مليون؟ وهذا هو السر العظيم، ساعات يقولوا ضاعت، ساعات اتصرفت، ساعات يقولوا حد ضحك عليهم وأخدها”.

أضاف: “احنا النهاردة بنتكلم عن 4 مستريحين في بلد واحد، في أسوان في مدة قصيرة إزاي؟”

قضايا غسيل الأموال

أهم أخبار فن وثقافة

Comments

عاجل