المحتوى الرئيسى

7 طرق غير تقليدية لاستخدام زيت جوز الهند لتخسيس الوزن - بنات حوا

10/27 17:35

كتير مننا اكيد سمعوا عن فوايد زيت جوز الهند ، ولكن هل تعرفي انك ممكن تستخدمي زيت جوز الهند لتخسيس الوزن؟ زيت جوز الهند ليه فوايد صحية كتير ، ممكن انه يساعد على تحسين وظائف المخ, تقليل النوبات, قتل مسببات الامراض الضارة ، وكمان زي ما كلنا عارفين ان زيت جوز الهند ليه فوايد جمالية وممكن تستخدميه للبشرة والشعر ، لكن في موضوعنا النهاردة هنكتشف مع بعض طرق استخدام زيت جوز الهند لتخسيس الوزن.

زيت جوز الهند لتخسيس الوزن:

بيقول الخبراء ان اضافة معلقة كبيرة او اتنين بس من زيت جوز الهند لروتينك الغذائي كل يوم ممكن انه يساعدك على حرق سعرات حرارية اكتر بنسبة 5% ، وزيت جوز الهند ممكن يساعد كمان على تقليل الشهية.

تعالوا نشوف من خلال السطور الجاية طرق تقدري تستخدمي بيها زيت جوز الهند لتخسيس وزنك.

1- ضيفي زيت جوز الهند لقهوتك:

معظم الاشخاص بيفضلوا شرب القهوة مع اضافة قليل من الدهون ، وعادة بتيجي الدهون دي من انواع الكريمات المختلفة ، ولكن الانواع دي فيها نسبة كبيرة من السعرات الحرارية.

عشان كده بننصحك تستبدلي كريمة القهوة بالدهون الصحية الموجودة في زيت جوز الهند ، كمان اظهرت الابحاث ان الدهون الثلاثية الموجودة في زيت جوز الهند لما تدخليها في نظامك الغذائي ممكن انها تساعد على حرق سعرات حرارية ودهون اكتر.

لما تضيفي زيت جوز الهند لقهوتك ، ماتستكفيش بتقليبه بالمعلقة بس ، لانه مش هيختلط كويس وهيكون طبقة زيتية على وش القهوة ، وهينتج عن ده مشروب صعب هضمه ، اخلطيه بخلاط عادي او يدوي ، هيبقى عندك مشروب كريمي رغوي هيساعدك على انقاص الوزن.

زيت جوز الهند لتخسيس الوزن
زيت جوز الهند لتخسيس الوزن

2- دلكي بشرتك بزيت جوز الهند:

على الرغم ان الطريقة دي لاستخدام زيت جوز الهند مش هتساعد بشكل مباشر على انقاص الوزن ، الا انها هتساعد على علاج السيلوليت ، وهي من المشاكل المزعجة اللي كتير من البنات بيعانوا منها.

وزيت جوز الهند كمان بيتحمل الحرارة بشكل افضل من زيت الزيتون ، وبالتالي بيحتفظ بخصائصه الصحية لما تستخدميه في الطبخ على درجات حرارة عالية.

6- اعملي رقائق اللفت الاخضر (الكالي):

لو نفسك تاكلي شيبسي ، استبدليه برقائق اللفت الاخضر الصحية باستخدام زيت جوز الهند.

– قطعي اوراق اللفت لقطع صغيرة ، واتخلصي من السيقان بتاعته.

– ادهني اوراق اللفت بزيت جوز الهند.

– رصي اوراق اللفت على صينية في طبقة واحدة ورشي عليه ملح.

– اخبزيها في الفرن على درجة حرارة 180 درجة مئوية لحد ما تبقى مقرمشة ولونها بني فاتح ، حوالي من 10 – 15 دقيقة ، ومن وقت للتاني بصي عليها وهي في الفرن وممكن تقلبيها لو احتاجت عشان تتجنبي انها تتحرق منك.

7- استخدمي زيت جوز الهند كمعزز للطاقة:

لو بتحسي بالخمول والارهاق اثناء النهار ، بننصحك بدل ما تعتمدي على الوجبات السريعة او الكافيين او السكر للحصول على الطاقة ، خدي معلقة كبيرة من زيت جوز الهند.

ودي كانت بعض الطرق اللي ممكن تستخدمي بيها زيت جوز الهند وتدخليه في نظامك الغذائي ، للحصول على فوايده الصحية وزيادة الطاقة وحرق الدهون.

أهم أخبار مرأة

Comments

عاجل