المحتوى الرئيسى

9 طرق لتحفيز نفسك لو بتعاني من حالة مزاجية سيئة - بنات حوا

10/26 06:25

لو بتحسي بتغير في حالتك المزاجية لفترة طويلة كل سنة مع بداية الخريف وانتهاء فصل الصيف ، يبقى احتمال تكوني بتعاني من الاضطراب العاطفي الموسمي ، الا انه ممكن يبقى خطير جدا في بعض الحالات ، واشخاص تانيين بيكونوا محتاجين بس تعديل اسلوب حياتهم, نظامهم الغذائي, التعرض للشمس, وبعض الحاجات البسيطة اللي ممكن تساعد على تحسين مودك ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على 9 طرق لتحفيز نفسك واالتغلب على الاضطراب الموسمي.

1- جربي العلاج بالضوء في البيت:

ضوء الشمس ليه تأثير ايجابي جدا علينا ، تخيلي انك تقدري تخلقي نفس التأثير في البيت ، كل اللي انتي محتاجاه بس مصباح شمسي او صندوق ضوئي يوفرلك 10000 لوكس من التعرض للضوء ونسبة قليلة جدا من الاشعة فوق البنفسجية ، الطريقة دي هتساعدك جدا ، وهتكون اكتر فعالية لو عملتيها الصبح لمدة 20 دقيقة.

كل اللي محتاجة تعمليه انك تقعدي قريب من الضوء ، ولكن من غير ما تبصي ناحيته مباشرة ، ممكن خلال الوقت ده تعملي اي حاجة تانية زي القراءة, التأمل ، وتقدري تعملي الطريقة دي طول السنة لو حسيتي انها بتساعدك في تحسين مودك ، ولكن مع ذلك لو حسيتي باي حكة او احمرار على بشرتك ، الافضل استشارة الدكتور.

طرق لتحفيز نفسك
طرق لتحفيز نفسك

الصحيان بدري ممكن يكون مش من الحاجات السهلة عند كتير من الاشخاص ، ولكن بننصحك انك تحاولي تتمشي ، لان ده مش هيساعدك بس على تحسين مستويات الطاقة ، ولكن هيحسس عقلك وجسمك بالكامل بالانتعاش والنشاط ، وممارسة المشي اول حاجة الصبح هيترتب عليه يومك كله ، ولكن ده مش معناه انه ماينفعش تمشي في اي وقت خلال اليوم خصوصا لو حاسه انك حزينة او مكتئبة.

في ايام الشتا والبرد معظم الاشخاص بيتجهوا للوجبات الخفيفة الغنية بالسكر والكربوهيدرات ، وده ممكن يحسن المود ولكن بشكل مؤقت لان تأثيرها بيختفي بسرعة ، وده هيجي بعده شعور بالاحباط ، عشان كده كل اللي عليكي تعمليه بدل ده ، ان تدوري على الاطعمة اللي بتحتوي على فيتامين د ، او المعروف كمان باسم “فيتامين اشعة الشمس”.

الاطعمة الغنية باحماض الاوميجا 3 الدهنية, والبروتينات الخالية من الدهون, التوت,  الشوكولاتة الغامقة ، ممكن انها تساعد على تحسين مودك بمرور الوقت ، كل اللي هتعمليه انك تدخليها في نظامك الغذائي اليومي او الاسبوعي.

9- قللي وقت التعرض لشاشة الاجهزة الالكترونية:

حطي حد للوقت اللي بتقضية على اجهزتك الالكترونية سواء لاب توب, موبايل ، ياما تحددي عدد الساعات اللي بتقضيها قدام الشاشة ، او تدخلي في يومك وقت خالي من استخدام الاجهزة الالكترونية.

التغيير الصغير ده هيساعد صحتك العقلية بشكل كبير وهيقلل من مستويات التوتر والحزن عندك ، وخلال الوقت اللي انتي مش بتستخدمي فيه الاجهزة الالكترونية تقدري تستفادي بيه بشكل ايجابي تخرجي تتمشي, او تمارسي التأمل, او ترتبي مقابلة مع حد من اصحابك او عيلتك.

بتحبي شغلك بس حاسة ان طاقتك خلصت؟ هنقولك 4 طرق لمكافحة التفكير السلبي في الشغل

أهم أخبار مرأة

Comments

عاجل