المحتوى الرئيسى

مأساة تعذيب سيدة على يد زوجها 6 سنوات: ضربني بالكرباج والسكينة

10/21 15:31

09:33 ص | الخميس 21 أكتوبر 2021

مطلقة أو زوجة.. العنف ضد المرأة حلقة مستمرة: بين الانتحار والقتل

فتاة تطالب شاب بإعادة 12 مليون جنيه بعد إنهاء علاقتهما: هرب من الزواج

9 شخصيات لـ«الرجل» تظهر بعد الزواج.. أسرار مخفية تتفاجأ بها النساء

في اليوم العالمي لمناهضة العنف ضد المرأة.. 6 حكايات "تكسر الصمت"

وحكت السيدة، تفاصيل الاعتداء الوحشي عليها من زوجها، حسب قولها: «أول مرة اتضربت بالسكينة في رجلي، وروحت المستشفى وأخدت 7 غرز، وده كان بعد سنتين جواز، وكانت أول مرة اتضرب فيها، وبعدها اتضربت بالكرباج، وبقى كل مرة الضرب بيزيد»، لافتة إلى أنها تبلغ من العمر 24 عاما، ولديها 3 أبناء من زوجها. 

في كل مرة كانت تغادر فيها منزل الزوجية، كانت تقرر العودة بعد فترة من الخلاف، أملًا في إصلاحه: «كان بيضربني، وكنت بروح بيت أهلي وأرجع له من نفسي، وأقول هيتعدل، أرجع أقعد 4 أيام وتحصل مشكلة»، كاشفة عن أن زوجها ميسور ماديًا ولا يعاني من أزمات مالية: «معاه كل حاجة، ومعاه عربيات، ومعاه مكن، ومعاه فلوس»، متابعة: «بقى يبيع ممنوعات».

وأكدت «آية» أن في أول عامين من الزواج كان إنسانًا عاديًا: «أول سنتين عدوا كويسين، اللي هو خناقات عادية، وبقى يشرب، ولما الفلوس كترت في إيده مبقاش عارف يعمل إيه، وآخر مرة كان عند عمي والكاميرات جايباه، وبيعمل مشاكل ومبيمشيش غير بالكلب، وبيسيب عليا أنا الكلب»، مطالبة بحقها واسترداد أطفالها: «عايزة عيالي وحقي، وعايزاه يطلقني».

تفاصيل مؤلمة، روتها «آية محمد»، توضح تطور علاقتهما للأسوأ وتفننه في أساليب تعذيبها: «زوجي طعني بالسكين، وحبسني 15 يوم، وربطني بالجنازير، ومنع عني الأكل»، مشيرة إلى أن زوجها «كان بيشتغل بتاع ألمونتال وقعد من الشغل وبقى يبيع ممنوعات».

أهم أخبار مرأة

Comments

عاجل