المحتوى الرئيسى

6 اطعمة صحية ممكن تبقى غير صحية لو اكلتي منها بافراط - بنات حوا

10/17 06:05

كتير مننا ممكن يقع في فخ اكل كميات كبيرة من الفواكة والخضروات لانه معروف انها اكلات صحية ، ومش بيفكروا انها ممكن تكون مضره زي السكر او الصوديوم ، ولحسن الحظ اننا نقدر نتجنب كل الاثار الجانبية عن طريق اكل الاطعمة باعتدال ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على 6 اطعمة صحية ممكن تبقى غير صحية لو اكلتي منها بكميات زيادة.

اطعمة صحية ممكن تبقى غير صحية:

اكل كمية كبيرة من الموز ممكن انها تسبب تسوس الاسنان ، بالظبط زي السكر ، الموز ممكن انه ينتج بكتيريا مضره للاسنان تأذي مينا الاسنان ، ولكن الخبر الحلو ان السكر في الموز بيكون اقل تركيز ، وممكن كمان يسبب لك صداع لان الموز الناضج بيحتوي على نسبة عالية من التيرامين واللي ممكن يبقى محفز للصداع النصفي.

2 موزة في اليوم تعتبر كمية صحية.

البروكلي بيحتوي على مادة الثيوسيانات اللي بتأدي لزيادة افراز هرمونات الغدة الدرقية ، ونتيجة لده ، ممكن تعاني من تساقط الشعر, انتفاخ الوجه, ومشاكل تانية ، البروكلي ممكن يتسبب كمان في انسداد الانف, اثارة الحساسية زي الطفح الجلدي او الحكة.

الافضل تجنب اكل اكتر من 4 كوبايات في اليوم.

العنب البري او التوت الازرق ممكن انه يخفض نسبة السكر في الدم اقل من المعدل الطبيعي وده خطير جدا لمرضى السكر ، كمان التوت بيعمل سيولة في الدم فلازم تكوني حذره ، خصوصا لو بتاخدي اي حبوب ، ممكن ان التوت يتداخل مع ادويتك ، ممكن كمان تحسي بضيق في التنفس او عدم انتظام في التنفس ، لان العنب البري بيحتوي على نسبة عالية من فيتامين K.

1 كوباية من العنب البري هيكون كمية صحية.

عايزة تقللي سكر أو تمنعيه مش قادرة؟.. هنقولك على ٥ طرق سهلة تقللى بيهم السكر فى الدايت

أهم أخبار مرأة

Comments

عاجل