المحتوى الرئيسى

ايه اللي ممكن يحصل لجسمك لو بدأتي تاكلي افوكادو كل يوم لمدة 30 يوم - بنات حوا

09/21 00:15

الافوكادو من الاطعمة الصحية المفيدة جدا للجسم ، من اول حماية العين, تقوية جهاز المناعة للدفاع عن جسمك ضد الخلايا السرطانية وغيرها من الفوايد ، ومش مهم سواء بتاكليها في السلطة, او بتشربيها عصير, او بتاكليها كتغميسة جنب الاكل, او حتى بتاكليها كده على طول ، في كل الاحوال هتستفادي منها ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على فوايد الافوكادو الصحية.

الافوكادو غني بالبوتاسيوم ، عشان كده لو بتعاني من مشاكل في الكلى ، دخلي الافوكادو في نظامك الغذائي اليومي ، لان الدراسات اثبتت ان اكل الافوكادو بانتظام يعتبر وسيلة صحية لتحسين وظائف الكلى.

فوايد الافوكادو الصحية
فوايد الافوكادو الصحية

2- هيمنع رائحة الفم الكريهة:

لو بتدوري على منعش طبيعي للفم ، بننصحك بالافوكادو ، لانه بيتميز بخصائصة المضادة للبكتيريا ، اكل ثمرة افوكادو واحدة في اليوم هتكون كافية لازالة البكتيريا من الفم وتنضيفه.

فوايد الافوكادو الصحية

10- هيساعد في تخفيف اعراض التهاب المفاصل:

آلام المفاصل من المشاكل اللي بيعاني منها اشخاص كتير ، ولكن اكل الافوكادو ممكن يساعدهم في المشكلة دي ، لانه بيحتوي على خصائص مضادة للاكسدة ومسكنات ممكن تمنع الالم.

لو حاسه انك بتواجهي مشكلة في التركيز ، بدل ما تشربي فنجان قهوة ، جربي تاكلي افوكادو ، لانه ثبت ان الاشخاص اللي بياكلوا الافوكادو بيرجع عليهم بنتايج ذهنية وادراكية ايجابية.

12- ممكن انه يخفض مستويات الكوليسترول والدهون الثلاثية:

اثبتت الدراسات ان اكل ثمرة افوكادو يوميا بتبعد عنك مشاكل الكوليسترول ، لان الافوكادو بيحتوي على نسبة عالية من الالياف والدهون الاحادية غير المشبعة والستيرولات النباتية ، وده بيأدي لانخفاض مستويات الكوليسترول الضار.

افضل انواع اطعمة غنية بالاكسجين: الفواكة, المشروبات, الخضروات, والبروتينات لزيادة الاكسجين في الدم

أهم أخبار مرأة

Comments

عاجل