المحتوى الرئيسى

انواع من بذور الفاكهة بنرميها عادة, ولكن اكلها بيحسن الصحة - بنات حوا

08/05 12:14

الفاكهة من اكتر الاطعمة الصحية اللي ممكن ناكلها ، لان غير ان طعمها لذيذ هي مليانة بمجموعة كبيرة من العناصر الغذائية الضرورية لصحتنا بشكل عام ، ولكن مش الفاكهة بس اللي مفيدة كمان بذورها ليها فوايد صحية ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على انواع بذور فاكهة مفيدة للصحة ، بننصحك تدخليها في نظامك الغذائي.

1- بذور البطيخ لبشرة افضل:

البطيخ من انواع الفاكهة المنعشة جدا في فصل الصيف ، وعادة كلنا متعودين نرمي بذور او لب البطيخ قبل ما ناكله ، ولكن بذور البطيخ مليانة بفيتامين C ومضادات الاكسدة المستخدمة بشكل اساسي لعلاج حب الشباب ، والمساعدة في الحصول على بشرة افضل بشكل عام.

طريقة اكل بذور البطيخ: ممكن تحمصي بذور البطيخ رشي عليها شوية زيت زيتون وملح وحمصيها في الفرن ، طعمها بيكون لذيذ جدا ، ومافيش منها اي ضرر حتى لو اكلتيها بشكل مباشر من الفاكهة من غير تحميص لانها سهلة الهضم.

بذور فاكهة مفيدة للصحة
بذور فاكهة مفيدة للصحة

2- بذور البابايا لصحة الجهاز الهضمي:

البابايا فاكهة مغذية وفوايدها الصحية معروفة ، ولكن بذورها كمان مفيدة لانها غنية بالانزيم المعروف باسم البابين ، واللي بيساعد على تعزيز القدرات الهضمية.

طريقة اكل بذور البابايا: ممكن تاكليها طازة من الفاكهة مباشرة ، او تحفظيها وتستخدميها لتتبيل  السلطة.

طريقة اكل بذور القرع: حمصي البذور في الفرن ، ورشي منها على السلطات.

8- بذور المانجا للصحة والبشرة والشعر:

بذور المانجا بتساعد على علاج مشاكل المعدة ، وبتساعد على منع النزيف الزيادة اثناء فترة الدورة الشهرية, بتحافظ على عمل الجهاز الهضمي وحركة الامعاء بشكل جيد ومفيدة لو بتعاني من الاسهال, بتساعد على التحكم في مستويات الكوليسترول وبتعزز الدورة الدموية في الجسم وبتتحكم في مستويات السكر في الدم والبروتينات المتفاعلة, مفيدة لصحة الجلد, كمان مفيد جدا للشعر بيساعد في السيطرة على مشكلة قشرة الراس تقدري تستخدمي بودرة بذور المانجا كماسك للشعر, بيقلل من امراض القلب والاوعية الدموية وارتفاع ضغط الدم.

طريقة اكل بذور المانجا: نشفي البذور واطحنيها لحد ما تبقى بودر ، خدي من 1 – 1 ½ معلقة صغيرة من البودر ده مع المية الصبح وبالليل ، ولكن متاخديش منه بس في حالة لو بتعاني من الامساك.

9- بذور القشطة لتقوية جهاز المناعة:

بذور فاكهة القشطة بتحتوي على فوايد صحية زيها زي الثمرة نفسها ، البذور بتزود القدرة على محاربة الامراض ، ممكن اكلها يساعد على السيطرة على السرطان ومرض السكر ، بالاضافة انها غنية بمضادات الاكسدة ، وفيتامين C اللي بيساعد على تقوية جهاز المناعة في الجسم ، كمان تعتبر مصدر جيد للطاقة ، وبتحتوي كمان على فيتامين B ، وبتحمي الجسم من فقر الدم “الانيميا” وبتتحكم في كمية السكر في الدم.

طريقة اكل بذور القشطة: تقدري تاكليها طازة مع الفاكهة نفسها.

أهم أخبار مرأة

Comments

عاجل