المحتوى الرئيسى

لينا شاكر لـ أديب عن سقوط شعرها: دلوقت ممكن أنافسك.. والإعلامي: البقاء للأصلع

02/28 04:14

04:00 ص | الأحد 28 فبراير 2021

علاج السرطان بـ"مقاتلين" من الجسم بدل الكيماوي

دراسة حديثة تؤكد تراجع معدلات الطلاق والزواج في أمريكا بسبب كورونا

أطفال دار أيتام يستغيثون لتوفير ملابس شتوي.. المدير: «التبرعات قلت بسبب كورونا»

الناس بتموت وأنتي بتحتفلي.. سلمى أبو ضيف تتصدى لهجوم متابع بسبب «تورتة كورونا»

كشفت الإعلامية لينا شاكر، آخر تطورات حالتها الصحية ومواجهتها مرض السرطان، قائلة إن حالتها «زي الفل»، حيث جرى الكشف عن وجود ورم، وكان لم ينتشر بعد، وأخذت الكيماوي كإجراء وقائي حتى لا تصاب به من جديد.

ولفتت إلى أن الورم كان في منطقة الصدر، وأخذت العلاج لمدة 8 أشهر، «الموضوع كان خضة في البداية، بس رجعت أفوق وأشوف هتعامل إزاي».

وعن فكرة «الفوتوسيشن»، أضافت «شاكر»، خلال اتصال هاتفي ببرنامج «الحكاية»، المذاع على شاشة قناة «MBC مصر»، ويقدمه الإعلامي عمرو أديب، أنها رغبت في البداية بعدم الإفصاح عن مرضها، ولكن أخذت القرار بأن مرضها امتحان من عند الله، وسيتم التغلب عليه لأن المسألة بسيطة، «فكرت في الحاجات اللي هي بتخوف الناس وتتعبهم وتوجع لهم قلبهم في بعض الأحيان، نتيجة للعلاج الكيماوي، زي وقوع الشعر، فكان التفكير أطمن أي حد خايف وداخل على التجربة دي ومخضوض».

وعن إمكانية ظهورها إعلاميا بدون شعر قالت: «أكيد هرجع الشغل، بس الظروف صعبة بسبب كورونا، ومع العلاج كان فيه نقص في المناعة، ممكن أعمل الفكرة دي، وعموما شعري ابتدا يطلع».

وأضافت موجهة حديثها للإعلامي عمرو أديب قائلة: «ساعتها هيبقى فيه منافسة كبير ما بيني وبين حضرتك، لأن شايفة القرعة اللي عندي ممكن تكون بتنافس شكل حضرتك»، فرد عليها الإعلامي ساخرا: «البقاء للأصلع، أنا دايما بقول كدة، الصلع دة حاجة عظيمة، أديكم جربتم، شوفتي دلوقتي كان الأول تقعدي ساعة تسرحي شعرك وتروحي لكوافير، دلوقتي تاخدي دش وتنزلي الشارع».

أهم أخبار مرأة

Comments

عاجل