المحتوى الرئيسى

«من لم يستطع شراء الطعام فليطلبه بالمجان»: خيمة رمضانية طوال العام بكفرالشيخ

01/22 20:06

خيمة بألوان تشبه أجواء رمضان، تقع أسفل إحدى العمارات السكنية بوسط مدينة الرياض، بمحافظة كفر الشيخ، بالقرب من المركز الطبي، ورئاسة الوحدة المحلية، مُعلق داخلها لافتة تظهر من الخارج، مدون عليها عبارة «من لم يستطع شراء الطعام فليطلبه بالمجان فهذا من عبد الله»، وبالدلوف إلى الخيمة، للتعرف على ما بداخلها، ستجد شابا يبدو أنه لم يتجاوز العشرين من عمره، ليستقبلك بوجه بشوش وبابتسامة عريضة لا تفرق بين أي قادم.

يقف عبد الله حمادة، داخل الخيمة وأمامه بوتاجاز صغير وأسطوانة غاز بجانبه، ليصنع «الطعمية» الساخنة ويضعها داخل السندوتشات، أو يبيعها وحدها بدون، لكنه يفتح أبوابه أيضا امام غير القادرين المترددين على المركز الطبي ومجلس المدينة، يطعمهم دون تقاضي أجر، ويرفع عنهم الحرج باللافته وبالابتسامة.

ولم يكن التعرف على حمادة من خلال نفسه، ولكن من خلال المواطنين الذين شاهدوه عن قرب، وضمنهم سمير بلتاجي، الذي يقول في بوست على «فيسبوك»، «حمادة بيعمل كدة هو وأبوه وأمه، وبيطعم غير القادرين مجانا، ودايما بيضحكوا في وش الناس، سواء قادر أو غير قادر، وآخر حاجة بيفكروا فيها الفلوس، وأكلهم نضيف ووجوهم بشوشة، ومتسامحين».

ويضيف سمير، «إن حمادة، معندوش محل لكنه ناصب خيمة أمام مجلس المدينة وبالقرب من المركز الطبي، ولفت نظري وأنا هناك اللافتة المدون عليها العبارة دي، وهو شاب بسيط وعامل شئ جميل للناس الكبيرة في السن وغير القادرين ومرضى السكر، اللي بيترددوا على المركز الطبي، أو لقبض المعاشات من التأمينات، والناس كلها بتشكر فيه، ورغم إني مكنتش عاوز أشتري، لكن اشتريت علشانه ».

وبعد تداول البوست على صفحات عدة بموقع «فيس بوك»، كان لا بد من الذهاب إلى المكان، للتعرف إلى صاحبه عن قرب، وبالفعل لم يقل «البوست» شيئا لم يكن موجودا.

«ربنا اللي بيدينا، علشان كدة لازم ندي للناس، لأنه كله من عند الله، هو الرزاق، وهو قادر على كل شي، واللي بعمله ده حاجة بسيطة أوي، ودا من زمان، لكن الناس في زمن كورونا كمان ظروفهم صعبة، وبشوف كبار السن وغير القادرين واقفين بطوابير علشان ياخدوا الأدوية أو يكشفوا في المركز الطبي، ودي أبسط حاجة ممكن أقدمها لهم»، بهذه العبارات يلخص عبد الله مبادرته.

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل