المحتوى الرئيسى

فوايد تسريح الشعر بالفرشة..وازاي تستخدميها بشكل صح - بنات حوا

01/22 11:26

العناية بالشعر مش بتبدأ باستخدام المنتجات المناسبة ، ولكن بتبدأ بتقنيات تسريح الشعر ، تسريح الشعر بينعمه ويحسن من صحة الشعر وجودته بشكل عام ، ومن خلال تعديل روتين تسريح شعرك ، ممكن تعملي فرق في شعرك ، والنهاردة هنعرف مع بعض بالتفصيل فوايد تسريح الشعر بالفرشة ، وازاي تستخدميها بشكل صح ، وايه اللي المفروض تتجنبيه.

– بيضيف لمعان صحي للشعر:

فروة الراس بتنتج زيوت طبيعية عشان تحافظ على الشعر متغذي وبيلمع ، وتسريح الشعر بيساعد على توزيع الزيوت الطبيعية على خصل الشعر وتقويتها ، ولو اهملتي انك تسرحي شعرك الزيوت هتتراكم على فروة الراس ، وده هيخلي خصلات الشعر جافة وهشة.

وتسريح الشعر الطويل بشكل خاص يعتبر مهم جدا ، لان الزيوت الطبيعية بتاخد وقت اطول عشان توصل لاطراف الشعر ، بالاضافة ان تسريح الشعر بعد الشامبو بضيف له لمعان وبيضمن ترطيبه كويس.

تسريح فروة الراس بالفرشة باستخدام مساج وضغط خفيف بيساعد على تنشيط فروة الراس ، وده بيأدي لتحسين تدفق الدم لفروة الراس وتعزيز نمو الشعر بشكل صحي.

في كل مرة بتستخدمي منتجات تصفيف الشعر ، بتسيب دايما بقايا على فروة الراس ، البقايا دي بتتراكم مع مرور الوقت ، وتسريح الشعر بيساعد على ازالة البقايا من فروة الراس ، ولما البقايا دي بتتشال بيبقى سهل تنضيف الشعر وفروة الراس بالشامبو.

ويعتبر تسريح الشعر بشكل منتظم افضل طريقة لمنع تشابك الشعر ، وده بيقلل من تكسر الشعر.

– بيخلي تصفيف الشعر سهل:

تسريح الشعر بشكل منتظم هيساعدك على تصفيف شعرك بسهولة ، لانه هيبقى خالي دايما من التشابك والعقد.

– ازالة خصل الشعر المتساقط:

في المتوسط ، بينزل من الشعر حوالي 100 – 150 خصلة شعر يوميا (حسب طول الشعر) ، وتسريح الشعر بيساعد على ازالة خصل الشعر المتساقطة.

فوايد تسريح الشعر بالفرشة
فوايد تسريح الشعر بالفرشة

المفروض تسرحي شعرك كام مرة؟

المبالغة في تسريح الشعر زيادة عن اللزوم كمان ممكن تسبب تكسر الشعر وتساقطه ، عشان كده متسرحيش الشعر كتير ، ومن الناحية المثالية ، المفروض الشعر يتسرح مرتين في اليوم ، مع ذلك ، لو شعرك طويل ، ممكن تسرحيه تلات مرات في اليوم عشان تمنعي التشابك ، ولو شعرك مجعد او كثيف او دهني يبقى سرحيه مرة واحدة في اليوم.

اتجنبي الغلطات دي وانتي بتسرحي شعرك:

تسريح الشعر في الاتجاه الغلط وطرق التسريح الغلط ممكن انها تسبب تلف الشعر ، هنقولك بعض طرق التسريح اللي المفروض تتجنبيها.

– استخدام فرشة واحدة لكل حاجة:

انتي محتاجة فرش مختلفة لانواع الشعر المختلفة ، عشان كده لازم تختبري فرشة الشعر قبل ما تشتريها.

– عشان تدي حجم للشعر اثناء التجفيف بالسيشوار ، استخدمي فرشة معدنية مستديرة الشكل.

– الفرشة اللي شعرها خشن مثالية للشعر الخشن والمجعد.

– عشان تحصلي على لمسة نهائية ناعمة ، استخدمي فرشة مسطحة.

– عشان تعملي ديل حصان استخدمي فرشة Paddle.

– عشان تعملي عقدة او كحكة للشعر ، استخدمي فرشة بشعيرات.

– اتجنبي التسريح المفرط ، لانه ممكن يأدي لتلف الشعر وتقصفه.

– تسريح الشعر بقوة وهو مبلول:

الشعر المبلول بيكون هش وضعيف ، وتسريحه بقوة ممكن يأدي لتلفه ، عشان كده وانتي بتسرحي شعرك وهو مبلول لازم يكون التسريح بالراحة واستخدمي دايما مشط اسنانه واسعة.

– مش بتسرحي الشعر قبل غسله:

تسريح الشعر قبل غسله بالشامبو بيمنع العقد والتشابك ، وفك تشابك الشعر وهو مبلول هيأدي لضرر اكبر لخصل الشعر.

– بتسرحي في اتجاه غلط:

الطريقة الصح عشان تفك تشابك الشعر هي انك تبدأي من الاطراف وتتنقلي للجذور ، لانه لو اتنقلتي من الجذور لفروة الراس للاطراف مرة واحدة ، فاحتمال كبير شعرك يتقطع.

– استخدام الفرشة لتسريح الشعر الجاف:

اتجنبي استخدام الفرشة مع الشعر الجاف ، استخدمي بدالها المشط ، لان استخدام الفرشة مع الشعر المجعد ممكن يأدي لتلف الشعر ، استخدمي دايما مشط اسنانه واسعة وفكي التشابك لما يكون الشعر مبلول او رطب.

أهم أخبار مرأة

Comments

عاجل