المحتوى الرئيسى

11 عادة بسيطة هتغير حياتك للافضل - بنات حوا

12/03 09:31

في بعض الاحيان عشان تعملي تغييرات ايجابية كبيرة في حياتك ، بكل بساطة محتاجة تبصي على اسلوب حياتك ، خلال يوم واحد بنعمل حاجات كتير بشكل تلقائي ليه منحولهاش لعادات مفيدة؟ الموضوع مش صعب ولا ملل ، والنهاردة جمعنالكم مجموعة عادات هتغير حياتك للافضل.

1- ابدأي يومك بكوباية مية مع الليمون:

خليها عادة عندك كل يوم الصبح شرب كوباية مية فاترة مع عصير الليمون ورشة شطة ، العادة دي هتشغل عملية التمثيل الغذائي في الجسم في الوقت اللي بتبدأ فيه وجبة الفطار ، عصير الليمون بيحتوي على فيتامين C ، وده بيزود من المناعة ضد الجراثيم ، والشطة بتساعد على تسريع عملية التمثيل الغذائي ، بالاضافة لده ، حالة بشرتك هتتحسن بشكل كبير جدا مع مرور الوقت بسبب العادة البسيطة دي ولكن ليها فوايد كبيرة جدا.

عادات هتغير حياتك للافضل
عادات هتغير حياتك للافضل

2- مرري على بشرتك مكعب تلج من مغلي البابونج:

عادة تانية مفيدة الصبح وهي تمرير مكعب تلج من مغلي البابونج ، الطريقة دي هتمنع التجاعيد من البشرة ، بالاضافة انه بيحفز عملية تجديد الجلد ، وهيحسن حالة البشرة جدا وهيخلي الجلد ناعم ومخملي وهيديها لون وردي طبيعي ، اغلي عشب البابونج وصبيه في قوالب التلج وحطيه في الفريزر ولما يتجمد استخدميه على البشرة بشكل يومي.

عادات هتغير حياتك للافضل

3- خدي معاكي وجبات خفيفة:

القراءة لازم تكون عادة يومية لانها بتحسن الذاكرة وعمل المخ وبتوسع الخيال ، وثبت بالفعل ان القراءة المنتظمة ممكن انها تبطيء او حتى توقف تماما مرض الزهايمر والخرف ، وعشان تتعودي على القراءة بشكل اسرع ، حطي كتاب في كل ركن من اركان البيت ، في الحمام, المطبخ, جنب السرير ، ومتنسيش يبقى في كتاب في شنطتك عشان تقدري تقري في المواصلات العامة او وانتي قاعدة في اي مكان بره البيت ، لو انتي لسه بادئة في موضوع تطوير القراءة عندك ، اقري لمدة 15 – 20 دقيقة في اليوم ، وابدأي بزيادة المدة بالتدريج.

11- اتعودي على اختيار الطعام الصحي:

هنقولك بعض الاختيارات اللي هتساعد ان جسمك يبقى اقوى وصحي اكتر.

– لتقوية الرئتين ، امضغي من 3 – 5 من اوراق النعناع كل يوم.

– لعلاج الاحتقان ، ضيفي كام نقطة من زيت النعناع لحلة فيها مية سخنة ، واستنشقي البخار بتاعها.

– ضيفي الجنزبيل الخام لاكلاتك ، وتقدري تاخدي مكملات غذائية بالجنزبيل.

– اشربي من 2 – 3 كوبايات من شاي جذور العرقسوس يوميا لو بتعاني من مشاكل في الجهاز التنفسي او الرئة ، وعشان تحضري الشاي ، ضيفي معلقة صغيرة من العرقسوس البودر لكوباية مية سخنة ، وغطيها وسيبيه منقوع لمدة 10 دقايق وبعدين اشربيه.

– استخدمي عشب الاوريجانو في الطبخ.

– دخلي في وجباتك اليومية: الثوم, الكركم, الجريب فروت, الرمان, التفاح, والتوت الداكن (الاسود او الازرق).

أهم أخبار مرأة

Comments

عاجل