المحتوى الرئيسى

مواطنون بالجيزة يشكون رخص الأسعار: رغيف الحواوشي بـ5 جنيه ومليان لحمة

11/26 23:36

يبدو أن الوضع داخل منطقة الكوم الأحمر التابعة لمحافظة الجيزة، مختلفاً ومثيراً للغرابة، فالسكان يشتكون من أن أسعار اللحوم والفراخ المقدمة داخل المطاعم رخيصة، ورغم مذاقها الشهي، لكنهم يشعرون بالقلق والخوف من تناولها، علاوة على تعرض البعض إلى بعض أمراض المعدة المعدية، مرجحين أن يكون السبب راجع إلى هذه اللحوم.

أحمد إبراهيم، أحد السكان المتضريين، من وجبات اللحوم التي تقدمها بعض المطاعم، إذ  تعرض إلى أكثر من واقعة ضرر، بشراء اللحوم بأسعار رخيصة، وهي أسعار تبدو منخفضة مقارنة بسعرها لدى الجزارين، وهو ما يثير شكوكه، ويقول إن سعر رغيف الحواوشي 5 جنيهات: "وبيكون مليان كمية لحمة كبيرة جداً وطعمها حلو بس طبعاً التوابل بيداري كل ده ومحدش بيحس، وفي جيران ليا بيحصل لهم تلوث لكن مش بيحطوا في بالهم لأن الفلاحين مش بيركزوا في الأسباب اللي أدت لمرضهم المهم يتعالجوا وخلاص"، بحسب "أحمد".

ويصل سعر نصف الفرخة المشوي إلى 40 جنيها فقط، وربع كيلو الكفتة المشوي بـ 15 جنيه، وساندويتش الكبدة بـ 2 جنيه: "عندي يقين أن كل دي لحوم مستوردة والتجار بيشتروها بسعر رخيص عشان يبعوها لنا بالسعر ده وفاكرين أننا هنكون بالطريقة دي فرحانين.. بالعكس إحنا بقينا خايفين نشتري".

ويحكي "أحمد" عن آخر واقعة ضرر تعرض لها داخل أحد المطاعم: "من حوالي 5 شهور وده كان آخر مرة اتعامل فيها مع المطاعم كنت واقف بشتري أكل والعامل بيلف لي الأكل في الورق راح حط صوباعه في بوقه عشان يبله ويمسك الورقة بتاعت الأكل وده سبب كافي يخليني مشتريش أكل تاني وكمان إحنا في ظروف وباء دلوقتي والمفروض محدش يلمس حاجة من شخص تاني لأنه محتمل يكون حامل للفيروس أو أي عدوى تانية".

وقال "أحمد" إنه سيتقدم بشكوى ضرر إلى مديرية الطب البيطري، يوم السبت المقبل، ويرصد فيها مشاهد الفساد والضرر التي تعرض لها.

يشعر عبدالله محمد، أحد السكان، بالاستياء أيضاً من اللحوم المقدمة بهذه المطاعم، بسبب رخص أسعارها مقارنة بأسعار اللحوم المرتفعة داخل محلات الجزارة: "بشتري كريب فراخ أو لحمة بـ 20 جنيه وبيكون مليان لحمة وبيشبع جداً طب ازاي والأسعار دي كل ما أسأل قرايب ليا في محافظات تانية بيستغربوا أسعارنا الرخيصة"، ووفقاً لـ "عبدالله"، فهو قاطع الشراء من محلات الأكل أو تناولها داخل المطاعم: "إحنا هنا المطاعم عندنا مش كتير واللي موجودين بيقلدوا بعض في الأسعار وشراء اللحمة مجهولة المصدر".

رصد علماء مركز "جودارد" لرحلات الفضاء التابع لوكالة الفضاء الأمريكية "ناسا" في ولاية ماريلاند اكتشافا متخفيا ورائعًا في الصحراء الأفريقية، بحسب موقع سبوتنيك.

يتساءل البعض ما هو الأفضل والأكثر أمانا وتوفيرا للكهرباء أيضا "التكييف أم الدفاية؟".

يستعد الكثيرون لاستقبال الكريسماس بتزيين شجرة الميلاد وفيما يلي قررت فتاة بالخروج عن المألوف بصنع شجرة من الخشب

أهم أخبار منوعات

Comments

عاجل