المحتوى الرئيسى

طالب يموت غرقا لإنقاذ كلبه.. ومعلقون: "رحلت وفيًا وشهيدا وعليه ستبعث"

10/30 21:11

حالة من الحزن سيطرت على رواد موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، عقب تداول نبأ وفاة طالب يدعى يحيى محرز، أثناء إنقاذ كلبه من الغرق، ليلفظ الشاب أنفاسه الأخيرة داخل المياه، دون أن يتمكن أحد من إنقاذه.

وتداولت صفحة على فيسبوك تدعى "حملة رفق في القاهرة والجيزة"، صورة الطالب المتوفى، وكلبه، معلقة: "عاش بالإنسانية ومات عليها، منذ يومين لقى كلبه اللي متربي معاه من صغره بيغرق بسبب تيار المياه نزل أنقذه ومات هو.. رحمك الله يا يحيى".

وأضافت الصفحة: "يحيى محرز عنده 21 سنة، في تالتة كلية آداب، جامعة المنصورة، كان خاطب من سنة وبيحتفل مع خطيبته أول امبارح بمرور سنة على خطوبتهم وكانوا فرحانين".

وتابعت: "يحيى عنده كلب مربيه من صغره وعايش معاه بقاله سنين ويحيى بيعتبره جزء من عيلته فعادة هو لما بيحب يخرج بياخده معاه".

وواصلت الصفحة: "بعد ما رجع من الخطوبة خد الكلب بتاعه وراح مكان متعودين يروحوه عشان يفسحه ويخليه يلعب، عاوز يفرحه زي ما هو فرحان ما هو بيعتبره من عيلته".

"راح عند مجرى مائي والكلب متعود ينزل يلعب على حافة المياه شوية فهو بيلعب وقع اتزحلق في المياه وحاول يخرج ماعرفش"، بحسب ما تداولته الصفحة: "يحيى شافه قعد يناديه لقاه بيغرق وتيار المياه بيشده والكلب بيستنجد بيه، لقاه خلاص هيتشد مع التيار ويموت بسرعة نزل وراه وشده بالحبل رماه ناحية الطوب عشان يعرف يطلع".

وواصلت: "بس كان قدر ونصيب يحيى أن التيار يكون أقوى منه ويختل توازنه ويغرق مع شدة التيار".

وعن رد فعل الكلب، ذكرت الصفحة، أنه "طلع على الطوب فضل ينبح ويستنجد بالناس ويحاول يلفت انتباههم، لغاية ما الناس اتلمت ومن كتر نباح الكلب ومحاولته أنه ينزل المياه تاني، الناس ربطوه في السور وفضل واقف كده مستني صاحبه يطلع ويشوفه".

وأبدى رواد السوشيال ميديا، حزنهم على رحيل الطالب، لكنهم أشادوا في الوقت ذاته بوفائه وشجاعته، ليقوموا بالدعاء له بالرحمة ودخول الجنة باعتباره مات غريقًا، وهي إحدى درجات الشهادة.

وعلق حساب يدعى "نور الدين"، قائلا: "ما سبب غرقك يا محرز؟! نزلت البحر لكي أنقذ كلبي من الغرق.. ستبعث كذلك إن شاء الله يا محرز، ويا له من حال، أسأل الله لك الجنة من غير سابقة عذاب ولا مناقشة حساب ويصبر أهلك وخطيبتك وحتى كلبك الوفي".

وعلقت أخرى: "هي الموت حقيقة ولا مفر منها.. يعني كان شخص دا ممكن يموت وهو راجع بحادث أو خناقة.. بس لما يختار لك ربنا موتة تخلي الناس كلها تشوفك بطل.. ده في حد ذاته يبين حياتك كلها كانت عاملة إزاي.. إنسان محترم وحليم وحنون.. ربنا يغفر لك ويرحمك برحمته ويسكنك جنته".

منذ نعومة أظافرها، تمنت "فاطمة" التي تهوى الرسم والألوان، الالتحاق بكلية التربية الفنية لكن الحظ لم يحالفها، فالتحقت بقسم الزخرفة بإحدى مدارس الثانوي الصنايع.

مئات من الأهالي، احتفالات في أرجاء المكان، حركة هنا وهناك، أناشيد وابتهالات بأصوات عذبة فرحاً بقدوم المولد النبوي الشريف.

فيما يلي مواليد الأبراج الذين يميلون إلى الكذب في حياتهم بحسب خبيرة الأبراج عبير فؤاد

أهم أخبار منوعات

Comments

عاجل