المحتوى الرئيسى

10 حقائق صادمة عن الدورة الشهرية لازم تعرفيهم - بنات حوا

08/05 06:16

كل البنات بيعانوا كل شهر من الام الدورة الشهرية, والتشنجات, والتقلصات, والاضطرابات النفسية والجسدية المصاحبة ليها ، بمجرد ما بتدأ الدورة بيبدأ الجسم والعقل يمر بتغييرات ، والدراسات اثبتت ان الام الدورة الشهرية ممكن تقلل من التركيز, والوظائف المعرفية ، وقايمة طويلة من الحاجات اللي بتحصلنا في الفترة دي ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على 10 حقائق عن الدورة الشهرية وتغييرات بتحصل في الجسم كل شهر خلال الفترة دي.

1- شريكك بيشوفك اقل جاذبية في فترة الدورة الشهرية:

حقيقة صادمة ومحزنة ولكن الريحة الغريبة للمرأة خلال فترة الدورة الشهرية بتأثر على مستويات هرمون التستوستيرون عند الرجل ، وفي دراسة اشارت ان الراجل ممكن يعرف ان الست في فترة الدورة الشهرية من ريحة الملابس.

2- الدورة الشهرية بتزود من الشهوة الجنسية:

المرأة لما بتكون في فترة الدورة الشهرية ، بتنتج كمية اقل من هرمون البروجسترون ، وده الهرمون اللي بيتقل الرغبة الجنسية عند المرأة ، وبروجسترون اقل معناه رغبة جنسية اكتر ، وده هو السبب ان الست بتكون في افضل حالاتها الرومانسية اثناء فترة الدورة الشهرية.

اثناء فترة الدورة الشهرية بتنخفض مستويات هرمون الاستروجين في جسم المرأة ، وده بينشط المهارات المعرفية الذكورية ، وبكده المرأة بتقرب من بعض النواحي الخاصة بالرجل ، وبتقرب من طريقة تفكير الرجل ، هل ده كويس ولا لا؟ انتي تقرري ده بنفسك.

9- بتزيد الرغبة في التسوق:

حسب الدراسات ، النساء بتميل للتسوق اكتر من المعتاد او الطبيعي ، قبل 10 ايام من الدورة الشهرية ، والحقيقة اننا مش محتاجين دراسة لاثبات ده ، لانه التسوق يعتبر واحد من افضل الطرق للتغلب على اعراض الاكتئاب والاضطرابات النفسية اللي بتحصل اثناء فترة الدورة الشهرية.

10- الدورة الشهرية ممكن تخليكي تنزفي من اماكن تانية:

اكيد معلومة غريبة ومرعبة ، ولكن الحقيقة ان ده ممكن يحصل ، وان كان نادر ولكنه حقيقي ، ودي بتبقى حالة طبية غير عادية اسمها ” الحيض غير المنتظم” ممكن تسبب نزيف في العين, الانف, الرئتين, الاذن, الفم, والجلد اثناء فترة الدورة الشهرية.

ايه اللي بتقوله الدورة الشهرية بتاعتك عن صحتك!

أهم أخبار مرأة

Comments

عاجل