المحتوى الرئيسى

"رايح فين ع الكلية".. بلاي ليست بأغاني النجاح في الثانوية

08/04 15:24

نادية ولطفي وعبدالحليم حافظ في مشهد من فيلم "الخطايا"

"جاي منين م الثانوية.. رايح فين ع الكلية"، "كان حلم جميل في خيالنا.. ولاغابش في يوم عن بالنا وبنالنا قصور.. وفرشنا زهور لحياتنا ومستقبلنا"، من كلمات الأغنيات التي يلجأ إليها المتفوقون في الثانوية العامة وأسرهم، للاحتفال بنجاحهم بعد شهور من المعاناة مع الدراسة والقلق والخوف والترقب.

أغنية العندليب الأسمرعبدالحليم حافظ، بعد انتصاره على منافسته في انتخابات الجامعة خلال أحداث فيلم الخطايا، أصبحت "تيمة" أساسية للنجاح على مدار مشوار الدراسة والعمل في الحياة "الناجح يرفع ايده..ونغني في عيدنا وعيده".

"ولقتني في عِز هنايا والدنيا فرح ويايا بتهني حبايبي معايا وتقول للكل ارتاحواااا.. ده مفيش فرحان في الدنيا زي الفرحان بنجاحه"، أغنية وحياة قلبي وأفراحه، من كلمات فتحي قورة، وألحان منير مراد، وتوزيع على إسماعيل، عرضت خلال فيلم الخطايا عام 1962، من إخراج حسن الإمام، وتأليف محمد عثمان، بطولة نادية لطفي، حسن يوسف، عماد حمدي، مديحة يسري.

"ياما ذاكرت وياما سهرت ليالي طويلة، واتمنيت الفرحة لكل زميل وزميلة، شوفت نجاحي بعد كفاحي، كل كفاح في الدنيا بتبقى نهايته جميلة.. باركوا وهنوا وقولوا وغنوا، جاي منين م الثانوية ورايح فين ع الكلية"، من أشهر الأغنيات التي تغنت بها الفنانة ليلى نظمي، وأصبحت من أساسيات الاحتفال بالنجاح والتفوق في الثانوية العامة.

"ألو ألو.. احنا هنا، ونجحنا أهو في المدرسة، بارك لنا وهات لنا معاك هدية كويسة"، من كلمات فتحي قورة وألحان منير مراد، غنت الفنانة شادية وفاتن حمامة خلال أحداث فيلم موعد مع الحياة عام 1953، من إخراج عزالدين ذو الفقار، وتأليف يوسف عيسى.

خلال أحداث الفيلم، تغني كل من "شادية وفاتن"، احتفالًا بنجاحهما "احكى له إزاي احنا تعبنا.. وأخدنا 100 على 100، وقولي له كمان إزاي جيبنا كل الدرجات النهائية".

"ياما كنت بقضي الليل صاحي بين كتبي وقلمي وأوراقي.. وشهوروأنا بحلم بنجاحي وأتمني الفرحة لزملائي"، من كلمات فتحي قورة وألحان حلمي أمين، غنى الفنان عبداللطيف التلباني "افرحوا ياحبايب لفرحنا.. النِمر أهي بانت ونجحنا.. عقباله يارب نقولهاله كل اللي هيقعد مطرحنا".

"ألف 100 مليون مبروك على كل واحد ناجح فينا، كل دول كده بيحبوك وبيهنوك فرحت عنينا"، من كلمات أغنية تامر حسني "ونجحنا السنة دي"، والتي تعد من أغاني العصر الحديث للاحتفال بالنجاح والتفوق في الدراسة "بعد تعب وسهر وليالي والله وفرحنا كده بالغالي.. واللي مفرحش السنة دي هيعوضها إن شاء الله".

شهر أغسطس يعتبر أعلى شهور السنة رطوبة، وعادة ما تسبب شعور خانق طيلة الوقت حتى في فترات المساء

القصة الكاملة لغرق الشاب شادي عبدالله في شاطئ النخيل وأشقائه، وتواصل عمليات البحث عن جثته

كشفت تقارير صحفية عالمية أن تطبيق واتسآب المملوك لشركة فيسبوك، سيسمح لمستخدميه بتقنية تكتب النهاية لأي إزعاج.

أهم أخبار منوعات

Comments

عاجل