المحتوى الرئيسى

طريقة عمل كوكيز السكر بالشوكولاتة الفارمسيل الملونة - بنات حوا

07/05 08:35

لكل عشاق الكوكيز النهاردة جايبنلكم طريقة عمل كوكيز السكر بالشوكولاتة الفارمسيل الملونة ، الوصفة فيها اضافات واختلافات بسيطة عن الكوكيز العادي ، وهنقولكم كمان الحيل والاسرار اللي تطلع الكوكيز مظبوط معاكي.

– ابدأي بزبدة تكون بدرجة حرارة الغرفة ، بحيث انك لو حطيتي صوباعك عليها تلاقيها طريه ، وفي نفس الوقت تبقى لسه باردة.

– اغرفي الدقيق بمعلقة كبيرة في كوباية القياس ، عشان تضمني انك متاخديش كمية دقيق زيادة في الوصفة.

– اتأكدي ان البكينج بودر اللي هتستخدميه مش قديم اوي عندك ، ممكن تجربيه قبل الاستخدام رشي منه شوية صغيرين في كوباية مية لو كويس هيفور على طول ، والبيكنج بودر المفروض تستبدليه كل 6 شهور.

– سخني الفرن قبل ما تدخلي الكوكيز ، مهم جدا ان العجينة تدخل على فرن سخنة.

– استخدمي مغرفة الكوكيز عشان يطلعوا كلهم بنفس الحجم ، ولو مش متوفرة عندك هي بتبقى بمقدار 1 ½ معلقة كبيرة عادية.

– بصي على الكوكيز من غير ما تفتحي الفرن عليها كتير كل شوية ، اتأكدي انك تطلعي الكوكيز من الفرن قبل ما الحروف بتاعتها تبدأ تاخد لون بني ، ولان كل فرن درجة حرارتها بتختلف عن التانية ، عينيكي هي اللي هتقدر هو استوى ولا لا الشكل هو المهم اكتر من المدة اللي قعدها في الفرن.

1- سخني الفرن على درجة حرارة 177 درجة مئوية ، وحضري ورق الزبدة او ورق الخبز على الصينية.

2- في طبق كبير ، اخلطي الدقيق, البيكنج بودر, الملح ، وخليهم على جنب.

3- باستخدام المضرب ، اخفقي الزبدة مع السكر لمدة من 3 – 6 دقايق لحد ما يبقى الخليط هش وخفيف ، عشان تضمني ان دخل فيها هوا كتير.

4- ضيفي البيض للسكر والزبدة ، وبعدين ضيفي خلاصة الفانيليا واللوز.

5- ضيفي خليط الدقيق مع المكونات الرطبة ، شغلي العجان على درجة منخفضة واضربيه لمدة 10 ثواني تقريبا ، وبعدين زودي درجة العجان لمدة 2 – 3 ثواني كمان او لحد ما الدقيق يندمج كويس مع باقي المكونات ، ممكن تحتاجي مرة انك تلمي العجينة بالمعلقة وتضربيها لمدة 2 – 3 ثواني كمان.

6- ضيفي الشوكولاتة الفارمسيل وقلبي العجينة بخفة جدا.

7- باستخدام المعلقة خدي من العجينة ورصيها جنب بعض على الصينية وسيبي مسافة بين كل واحدة والتانية حوالي بوصتين عشان متلزقش في بعض لان حجمها هيكبر وهتفرد.

8- دخليها الفرن واخبزيها لمدة 10 دقايق تقريبا او لحد ما لونها يبقى دهبي فاتح، وفي نص الوقت لفي الصينية مرة واحدة ، طلعيها من الفرن وانقليها على رف سلك وسيبيها لحد ما تبرد تماما ، احفظيها في علبة مغلقة زهتقعد معاكي لمدة توصل لاسبوع.

طريقة عمل بسكويت العشر دقايق بالخطوات والفيديو

أهم أخبار مرأة

Comments

عاجل