المحتوى الرئيسى

قعدة مزاج.. القبض على المتهمين بقتل وحرق صديقهم | الحوادث | جريدة الطريق

05/28 20:21

"كنا متفقين نتقابل، ليلة عيد ياباشا وكل سنة وإنت طيب"، بدأ أحد المتهمين الثلاثة الاعتراف أمام نيابة حلوان، بحرقه زميله وتشويهه لإخفاء ملامحه.

اقرأ أيضًا: حبس مسجل خطر لمخالفته حظر التجوال بسيارة مسروقة في حلوان

" نعرفه من زمان، احنا أصحاب وبنتقابل دايما هنا، بنشرب مع بعض، واليوم ده كنا متفقين نتقابل، هو شرب حشيش كتير، ومكنش مستحمل حقن تاني"، لم يكتف المجني عليه بالشرب فقط بل بدأ بتعاطي المواد المخدرة عن طريق الوريد، الأمر الذي أدى لفقدانه الوعي، ووفاته فى الحال .

" معرفناش هنعمل إيه وخصوصا إننا لو بلغنا كلنا هنلبس فى الحيطة، فقررنا نشوه جثته، عشان محدش يتعرف عليه، ولا حد يوصلنا، جمعنا ورق كتير وأكياس، وولعنا فيه وسيبناه لحد ما اتفحم وبعدين هربنا"، هكذا اعترف المتهمون بتفاصيل الجريمة لتبدأ تحريات المباحث فى فك باقى الألغاز، ويتم اتخاذ الإجراءات القانونية ضدهم.

وكان اللواء نبيل سليم، مدير مباحث العاصمة قد تلقي بلاغا من قسم شرطة حلوان بمديرية أمن القاهرة، مفاده العثور على جثة متفحمة مجهولة المصدر لذكر، داخل مبني مهجور وغير معلوم مالكه، وبتشريح الجثة تبين أن الحرق جاء بعد الوفاة وأنها غير حيوية.

وبتكثيف التحريات تبين أن المجني عليه دائم التردد على ذلك المبني، مجل العثور على الجثة لتعاطي المخدرات بصحبة ثلاثة عاطلين لإثنين منهم سجل جنائي، وبإحكام الكمين، تم ضبطهم والضغط عليهم للاعتراف" .

أهم أخبار متابعات

Comments

عاجل