المحتوى الرئيسى

7 اسباب زيادة الوزن مالهاش علاقة بالكسل او الوجبات السريعة - بنات حوا

05/27 06:20

هل مر عليكي وقت حسيتي انك بتعملي كل حاجة صح ، ومع ذلك وزنك بيزيد؟ وكل حاجة صح دي معناها تجنب الوجبات السريعة ، بتمارسي تمارين قوية ، ومع ذلك بتلاقي نفسك وزنك بيزيد ومش بتخسي ، النهاردة هنقولك من خلال السطور الجايه ايه هي اسباب زيادة الوزن اللي مالهاش علاقة بالوجبات السريعة او الكسل وعدم ممارسة الرياضة اللي هي بتأدي لزيادة الوزن ، في بعض الاوقات بتكون الاسباب غير متوقعة ، ومش هتتخيلي ان الاسباب دي ممكن تأدي لزيادة الوزن.

1- تغيرات في هرمونات جسمك:

اي واحدة جسمها بيمر بتغيرات هرمونية كتير ، وده اللي بيخلي اجسامنا مختلفة تماما عن اجسام الرجالة ، بيحصل تغيرات خلال فترة الدورة الشهرية كل شهر ، ومن الحمل لسن اليأس الجسم بيمر بتغيرات كتير جدا.

وبالتالي التمارين اللي كنتي بتعمليها وانتي في سن صغير وكانت فعالة وبتساعدك في انقاص الوزن ، هتتوقف عن العمل بمجرد ما تعدي سن 30 او 40 سنة ، والحل للمشكلة دي بسيط جدا كل اللي عليكي تعمليه انك تزودي من قوة التمارين يوميا بالتدريج ، ده هيساعدك انك تتخلصي من الوزن الزايد.

6- مش بتعملي حاجة تخلصك من الاجهاد:

في كتير من الاوقات بنفكر ان الشخص طول ما هو تحت الضغط والاجهاد هيفقد وزن ، ولكن ده مش دايما صح ، لان في احيان كتير بيحصل العكس ، ولو انتي من الاشخاص اللي بيحصل معاهم كده ، بننصحك انك تدوري على الطرق اللي تخلصك من الاجهاد والضغط ، وممكن تروحي لمتخصص يساعدك ، خصوصا لو انتي مش عارفة ايه سبب الضغط.

عدم الحصول على ساعات نوم كفاية ممكن انه يأدي لاكتساب الوزن ، وتراكم الدهون حوالين منطقة الوسط ، وكتير من الدراسات اثبتت الارتباط ما بين قلة النوم وزيادة الوزن ، وافضل طريقة لحل المشكلة دي هي انك تحطي جدول زمني لنفسك وتلتزمي بيه ويبقى في ميعاد معين تنامي فيه كل يوم ، ده هيساعدك في اعادة هيكلة ساعة جسمك وهيقدر ياخد ساعات النوم اللي محتاجها.

Sirtfood Diet – دايت صحي لخسارة الوزن بشكل سريع

أهم أخبار مرأة

Comments

عاجل