المحتوى الرئيسى

فيديو.. التعليم توضح كيفية إعداد مشروع البحث من 3 ابتدائي لـ3 اعدادي

04/05 20:28

نشرت الصفحة الرسمية لوزارة التربية والتعليم عبر موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك" فيديو تعريفي لكيفية اجراء المشروع البحثي الذي سيقوم به الطلاب بدلًا من امتحان نهاية العام والذي سيكون شرط أساسي للنجاح والانتقال للصف الأساسي الأعلى.

وسيقوم باجراء المشاريع البحثية الطلاب من الصف الثالث الابتدائي للصف الثالث الإعدادي وأن كل سنة دراسية سيكون فيها مشروع واحد متعدد التخصصات لتغطية كل المواد الدراسية.

وأوضح الفيديو أنه في يوم 9 أبريل سيتم الاعلان عن مجموعة من المشاريع لكل سنة دراسية على أن يجريها الطالب وحده او ضمن مجموعة من الطلاب بحد اقصى 5 طلاب.

وأشار إلى أن الطالب سيكون متاح لديه المكتبة الإلكترونية study.ekb.eg وكتاب المدرسة والقنوات التعليمية وكذالك أي كتاب يفيد في كتابة المشروع نظرًا لأن الهدف الأساسي هو البحث والتفكيير والتعلم الذاتي وليس الحفظ والاجابات النموذجية.

وسيتحدث المشروع عن موضوع معين يختلف من سنة لأخرى "ومطلوب منك كطالب البحث عن الموضوع ده في كل المواد عشان تغطي كل العناصر المطلوب صياغتها في البحث.

وضرب مثلًا لطلاب الصف الأول الاعدادي عن مشروع البحث لـ"المناخ": "هتلاقي أسئلة او عناصر مختلفة عن المناخ وأول حاجة مثلا أثر التطور العلمي والتكنولوجي عن المناخ وألو حاجة محتاج تعملها هي البحث عن الموضوعات المتعلقة بالمناخ وتدخل على المكتبة الإلكترونية study.ekb.eg  وتبحث عن كلمة المناخ في المحرك البحثي وتقدر تصفي النتايج اللي ظهرت بالسنة الدراسية من الكلمات الدالة جنب القائمة اللي هتظهر لك على الشاشة جنب المحتوى عشان تلاقي كل الموضوعات المتعلقة بالمناخ في جميع المواد وممكن تزود الاشارات او تعدل فيها  وهتلاقي دورس تفاعلية ومصادر مختلفة تساعدك تفهم الموضوع أكتر"

وضرب الفيديو مثلًا آخر عن سؤال بعنوان "تخيل أنك في رحلة إلى الفضاء ماذا تتوقع عن نسب الغازات الموجودة في الغلاف الجوي وأثر زيادة غاز ثاني أكسيد الكربون على الانسان" مضيفًا: "ممكن تبحث عن الكلمات الرئيسية في الموضوع زي مثلا الغلاف الجوي وتختار النتائج المتعلقة بالصف الأول الإعدادي هتلاقي موضوع اسمه كوكب الأرض وأهمية الغلاف الجوي جواه محتوى تفاعلي بيشرح خصائص الغلاف الجوي والغازات اللي بيتكون منها وغيرها من المعلومات اللي هتفيدك في كتابة الموضوع".

وتابع: "أثناء عملية البحث متنساش تكتب النقاط المهمة اللي بتلاقيها عشان ممكن تستخدمها وانت بتكتب المشروع".

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل