المحتوى الرئيسى

مساعدة الناس رزق.. شباب يتطوعون لسحب السيارات خلال الأمطار

02/26 03:54

أمطار غزيرة شهدتها محافظات مصر، أمس الأول وحتى صباح أمس، بلغت شدتها على مناطق كثيرة ما أدى إلى صعوبة في التنقل وازدحام مروري كبير وتعرضت بعض السيارات لعطل بعد تغطية المياه لجزء كبير منها.

ووسط هذه الأجواء الصعبة، كان لمجموعة شباب دور مهم في إنقاذ السيارات والميكروباصات وأتوبيسات المدارس العالقة في المياه من خلال سيارتهم العالية كونها من نوع "جيب": "الحمد لله طلعنا أكتر من 20 عربية وميكروباصات وأتوبيسات مدارس، وكمان ونش كان رايح يشيل عربية"، بحسب قول محمود عثمان أحد أصحاب فكرة مساعدة الناس لـ"الوطن".

هذه الفكرة بدأت منذ نحو عامين بعد حدث مشابه لذلك وعملوا على مساعدة المواطنين على خروج سيارتهم من المياه بدون الحصول على أي مقابل مادي، "لما شوفنا الناس مش عارفين يروحوا قررنا نحط صور وأرقامنا على الفيسبوك إن لو حد عايز نساعده يكلمنا".

وفي كل مرة يحدث فيها سقوط أمطار غزيرة، يتعرض بعض الناس إلى مشاكل بسبب عدم قدرتهم على إخراج سيارتهم من المياه، لا يتردد مجموعة الشباب إلى الذهاب إليهم للمساعدة: "في الأول بدأنا الفكرة بفردين أو تلاتة وبعدين لاقينا ناس كتير بتكلمنا من محافظات مختلفة إنهم ينضموا لينا ونحط أرقامهم معانا على الفيسبوك"، وفقا للشاب العشريني.

"امبارح كنا 7 أشخاص في القاهرة الجديدة".. يقول محمود إنهم يتنقلون بين القاهرة الجديدة ومدينة نصر ومصر الجديدة حاليا: "المرة دي أسهل من المرة اللي فاتت لأن الناس بقى عندها فكرة إزاي متقعش في المشكلة دي".

وحكى محمود الذي يعمل في الأجهزة الطبية والعقارات عن المقالب والتهديدات التي تعرض لها هو وأصدقاءه من أصحاب الأوناش: "بناكل مقالب كتير.. أصحاب الأوناش متضايقين مننا، بيكلمونا يهددونا ساعات يقولوا الحق في ناس غرقانا نروح تلاقيه كمين وناس تقول بتقطعوا عيشنا، إحنا كل هدفنا نساعد الناس ونريحهم".

توفي الرئيس الأسبق محمد حسني مبارك، عن عمر ناهز الـ 94 عاما، عقب صراع مع المرض.

غطت الثلوج معظم مناطق مدينة سانت كاترين بمحافظة جنوب سيناء، صباح اليوم، فيما أظهرت الصور وجود طبقة متوسطة من الثلوج غطت الشارع الرئيسي المؤدي إلى المدينة، إضافة

توفى الرئيس الأسبق محمد حسنى مبارك، اليوم، بعد صراع مع المرض، عن عمر يناهز الـ91 عامًا.

نرشح لك

أهم أخبار منوعات

Comments

عاجل