المحتوى الرئيسى

الحجاب.. الإفتاء تحسم الجدل على "السوشيال ميديا"

11/18 13:01

 أكدت دار الإفتاء المصرية أن الحجاب فرض على المرأة، على رغم أنه ليس من أركان الإسلام الخمسة، إلا أن تركه معصية، وعلى رغم استدلالات الأزهر الشريف ودار الإفتاء بقول الله تعالى: "لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ".

 ولكن هناك البعض يفسره على أن الخُمُر مجرد الغطاء، ولا يقصد به غطاء الرأس، مستنكرين فرضية الحجاب، التي لا يقتنعون بها، على رغم تأكديات دار الإفتاء، بأن الآيات الواردة في القرآن عن الحجاب واضحة وصريحة، وغير مقبول التناقش في هذا الأمر.

 إلا أن البعض يُصر على الاستنكار بأن الحجاب فريضة، ويفسرون آيات القرآن، على أَهْوَائهُمْ، ويؤكدون أن الحجاب حرية شخصية، وهذا ما حدث بين بعض نجوم الفن، والإعلام، ورجال الأعمال. 

 كانت النجمة حلا شيحة عادت مرة لعالم الفن، بعد خلعها الحجاب، وأثناء حضورها في أحد البرامج الفضائية الشهيرة، وذلك منذ أيام قليلة ماضية، صرحت بأن الحجاب ليس فرضًا، مما آثار غضب رجال الدين.

 كانت النجمة حلا شيحة صرحت قائلة: ربنا رحمن رحيم، بدليل أننا نقلع الحجاب ولا يعاقبنا ويسامحنا.. ربنا بيحب الحجاب بس ده مش الأساس، وعن فكرة ارتداء الحجاب للمرة الأولى، أوضحت: "بني آدم حاجتين روح وجسد، فكرة الصلاة والقرآن حاجة حلوة وملهاش علاقة بالحجاب والتدين، كنت طول الوقت بدور على حاجة حلوة ومش لقياها، أول مرة أحس إني بكلم ربنا في الوقت ده.. حبيت الصلاة بزيادة، وبدأت أقرأ القرآن وحسيت براحة نفسية، وحسيت إني مش قادرة أكون في حاجتين، وشعرت بأن وجودي في المجال الفني غير صحيح، وده كان غلط وكان لازم أوازن".

 وأوضحت قائلة: "ربنا مش عايزنا شبه بعض، عايزنا نكمل بعض، الورد في الشجرة الواحدة مختلف الألوان، وصوابعنا كمان مش زي بعضها، أنا مش شيخ عشان أخليني لابسة الحجاب أنا بني آدم.. إننا نربي أبناءنا على مفاهيم خاطئة قائمة على الخوف من الله والعقاب، وعلينا تربيتهم على حب الله والتقرب منه".

 ومن ثم وجه الداعية مصطفى حسني رسالة عتاب، ولوم للنجمة حلا شيحة، عبر حسابه الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي فيس بوك، قائلًا: "ونرجع من تانى للعبثية في الدين، أنا أختلف مع حلا شيحة، أو أتفق ده مش مهم، لكن اللي هي بتقوله مهم، لأنه من الآخر بيلاقي رواج، بمعنى إنه بينتشر كالنار في الهشيم، معنديش مشكلة أنك اتحجبتي ورجعتي، اتنقبتي وبعدين قلعتي الحجاب، دى حرية شخصية، وأنتى اللي هتتحاسبي.. (فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ.. لَّسْتَ عَلَيْهِم بِمُصَيْطِرٍ...)، وبالتالي أنا مليش أني أقولك أعملي أو متعمليش، لأني شخصيًا من مؤيدي إحياء الشعائر عن اقتناع وحب، مش غصب وفرض رأى وعادات مجتمع،

 الخلاصة.. أنا مليش دعوه بميولك وأنتى نظرتك للدنيا إيه، لكن يهمني أن ديني ميتفهمش غلط وأن لو فى واحدة مذبذبة بين أنها تقلع الحجاب، أو تكمل بيه تيجي أنتى بكلامك المُعلن تساعديها على خلعه بمنتهى الأريحية، يعني حتى هتخليها تفقد إحساسها بالذنب، أو بالخزى من اللى عملته.. وتانى هقول الإسلام هو الإسلام مش بحلا شيحة ومش بحنان ترك، والدين الوسطي اللي بيقولوا عليه هو الدين الحق اللي تلتزم فيه بفروضك بإيدك وسنانك يعني متأخرش فرض، ولا تهجر مصحف، ولا تذم ولا تكون عاقًا لأهلك، ولا تستبيح حرمات الناس، و غيره و غيره، إنما للأسف اللي بيعملوا كده دلوقتي فاكرين نفسهم شيوخ وأنهم كدا ضامنين دخول الجنة وش، يا جماعة في صحابة صلوا بالمصحف كاملًا وختموا المصحف في اليوم ثلاث مرات، واستشهدوا في غزوات عشان الرسالة توصلنا، وكثير من الأمثال اللي لو عديتوها وقريتوا عنها هتعرفوا إن ده أضعف الإسلام مش الإيمان حتى، فبلاش جهر بالمعصية، بلاش اللي مش فاهم حاجة يطلع يتكلم في الدين، سورة البقرة في الأول فعلًا بس أول آية نزلت كانت "إقرأ" اللي هي سورة العلق، اللي هي في الجزء الثلاثين في الآخر خالص، سبحان الله، يا بنتي الله يهديكي ويهدينا جميعًا، للأسف "البوست" بتاعى نطاقه هيكون أضيق من النطاق اللي كلامها اتذاع عليه واتنشر وبنات كتير سمعته، ربنا يحفظنا ويثبتنا ويجعلنا في عفة أمهات المؤمنين، لأن بجد المجتمع بقا موبوء وربنا يسترها علينا ومعانا كلنا".

 وأيدت الإعلامية سالي عبدالسلام كلام الداعية مصطفى حسني، حيث شاركت منشوره، عبر حسابها الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، وعلقت عليه قائلة: "كل واحد حر.. وأعمل اللي تحسه.. الصلاة والحجاب والفروض بقلبك، إحنا مش قطيع مش هنتحاسب شلة.. من أحب الدعاة لقلبي يا مصطفى.. أربع عمرات معاك من السادس.. اللهم بارك يا قائد العمرة.. يا مقلب القلوب ثبت قلبى على دينك.. إحياء الفرائض بإحساسك وحبك وأوعى تفسر الدين لمصلحتك، وحذاري تكون شخصية عامة فتصيب قومًا بجهالة.. لا حول ولا قوة إلا بالله.. اللهم استخدمنا ولا تستبدلنا.. أنفعني بيه يا رب عاجلًا وليس آجلًا .. اللهم أعز الإسلام بنا".

أهم أخبار فن وثقافة

Comments

عاجل