المحتوى الرئيسى

"ابنك كنزك".. كشف ذهنى لأطفال "كوم حمادة"

10/16 06:47

«ابنك كنزك»، مبادرة قام بها أحمد عبداللاه، إخصائى نفسى، للكشف المبكر عن مستوى ذكاء الأطفال بالمراكز والقرى، خاصة فى مركز كوم حمادة التابع لمحافظة البحيرة، حيث يساعد الكثير من الحالات الفقيرة بجلسات واختبار لتحديد القدرات والذكاء بأجر رمزى.

على مدار 10 سنوات من العمل، عالج «أحمد» الكثير من الحالات من أطفال القرية: «الاختبارات دى بتكون مفيدة قبل الالتحاق بالمدرسة، أنا أعتبر أن اختبار الذكاء ده حاجة كده زى الأشعة والتحاليل الطبية اللى بنعملها عشان لو فيه أى أمراض عضوية نكتشفها بدرى، ونعالجها قبل ما تسبب مشاكل أكبر، الاختبار وسيلة تشخيصية بتقيس القدرات العقلية للأطفال، للكشف عن مواطن القوة والضعف ووضع البرامج العلاجية المناسبة».

ويقيس الاختبار قدرات الذاكرة والانتباه لدى الطفل: «بنشوف سرعة معالجته للمعلومات ومدى تطور قدراته، وهل قدراته متناسبة مع عمره ولا هو قدراته أعلى أو أقل من سنه، إحنا بنشوف العمر العقلى للطفل أعلى ولا أقل من عمره الزمنى».

وحسب «أحمد» فإن الاختبار يساعد فى تحديد المدرسة المناسبة لقدرات الطفل: «بيحدد نوع التعليم المناسب للطفل، يعنى يناسبه لغات، ولا العربى أحسن ليه بدل ما يدخل نظام تعليمى فى مدرسة ويبقى صعب بالنسبة له وتكتشف إنك ماشى فى اتجاه معاكس عن لقدرات الطفل، بيحدد صعوبات الفهم فى المدرسة ومشكلة نقل المعلومات من البورد أو من الكتاب مع حذف للحروف وعكس للأرقام وصعوبة فى الحساب».

نعرض أول تعليق من اللاعب المصري محمد صلاح على السخرية من صورة مع عارضة الأزياء البرازيلية

في عزاء احد الضباط القدامى الأيرلنديين، فوجئ المشيعون بصوت الفقيد ينبعث من داخل التابوت بعد انزاله في القبر، طالباً اخراجه، قبل ان يوضح أنها مزحة لتوديع أصدقائه

مصمم ينقل الجوكر لشوراع المحروسة

وفي السطور التالية، نستعرض أبرز المعلومات حول عادل شكل الشهير بالزعامة

أهم أخبار منوعات

Comments

عاجل